Majoitus- ja ravintola-alan etujärjestö: Noutoruoka ei pelasta alaa – koronakriisi romahduttanut ravintolamyynnistä yli 90 prosenttia
Yksi ravintolatyyppi voi hyötyä tilanteesta, muut koettavat lähinnä loiventaa tappioita.
Makumatkoja tarjoava Hamaki-yritys on yksi koronakriisin aikana syntyneistä uusista yrityksistä. Se toimittaa maailmanmakuja koteihin. Kuva: Jarno MelaKoronakriisissä on syntynyt uusia yrityksiä ja palveluita ruuan noutoon ja kotijakeluun. Matkailu- ja ravintola-alan etujärjestö MaRan mukaan noutoruoka ei kuitenkaan pelasta alaa koronakriisin tuomalta iskulta.
"Autokaistalliset pikaruokaravintolat voivat hyötyä tilanteesta, mutta muutoin noutoruoka voi lähinnä loiventaa tappioita. Yksittäiset yritykset yrittävät kattaa sillä kulujaan, mutta kaikki eivät tarjoa noutoruokaa. Arvioisin, ettei sen osuus ole koronakriisissä lisääntynyt merkittävästi koko ala huomioon ottaen", MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo.
Ulkona syömiseen eli ravintolaruokailuun käytettiin vuonna 2018 noin 7,3 miljardia euroa. Siitä noutoruuan osuus oli kymmenisen prosenttia.
Lappi arvioi ravintolamyynnin romahtaneen jo yli 90 prosenttia, mutta koronakriisin kaikkia seurauksia ei tiedä vielä kukaan.
"Ravintolat eivät ehtineet valmistautua pikasulkemiseen, vaan palkat ja muut kiinteät kulut juoksivat 2–4 viikkoa, vaikka asiakkaita ei ollut. Se tyhjensi ravintoloiden kassat", Lappi kuvaa.
Nyt ala on täysin pysähdyksissä. Aalto-yliopiston selvityksen mukaan puolet yrityksistä voi ajautua maksuvaikeuksiin jo kuukaudessa ja 70–80 prosenttia kolmessa kuukaudessa alan ilman ulkopuolista tukea.
Lapin mukaan lomautuksiin liittyviä neuvotteluja on käyty lähes jokaisessa MaRan 2 800 jäsenyrityksessä, eli niiden piirissä on ollut noin 70 000 työntekijää.
Koko ala työllistää 140 000 henkilöä, kun mukaan lasketaan myös matkailuun liittyvä laiva- ja lentoliikenne.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
