Kunniamaininta jäi hampaankoloon — uusiutunut Satokausikalenteri hakee nyt voittoa Emblasta
Satokausikalenteri pääsi Suomen ehdokkaaksi pohjoismaiseen ruokakisaan toistamiseen.
Satokausikalenterin uusin osa on puutarhakalenteri, missä vinkataan ajankohtaisista puutarhatöistä. Kuva: Riitta MustonenSuomen ehdokas pohjoismaisen Embla-kilpailun ruokaviestijäsarjassa on toista kertaa Satokausikalenteri. Edellisellä kerralla kolme vuotta sitten Islannissa Satokausikalenteri sai sarjassaan kunniamaininnan.
”Lähdemme hakemaan voittoa, sillä kunniamaininta jäi hampaankoloon. Silloin palaute muilta kisaajilta oli, että konseptimme on todella uniikki”, sanoo Satokausikalenterin osakas Natalia Salmela.
Satokausikalenteri sai alkunsa yksitoista vuotta sitten, kun Samuli Karjula halusi syöttää lapselleen hedelmiä. Hän ihmetteli, miksi granaattiomenat maistuivat kesällä kauhealta ja talvella herkullisilta.
Karjula pyysi veljeltään apua ja laati seinälleen excel-taulukon kalenteriksi, mitä milloinkin kannattaa syödä. Hän mietti, että ehkä kalenterista olisi hyötyä muillekin.
Ensimmäiset painetut kalenterit ilmestyivät vuonna 2014.
Sittemmin ”Satokausi” on laajentunut. Salmelan mukaan Suomessa lähes jokainen ruoka-alan ihminen tuntee tavaramerkin, ja ”Satokausi” on noussut tarkoittamaan yleisesti kaikkea sesonkiin viittaavaa.
”Tätä trendsetterin asemaa haluamme kilpailussa korostaa”, Salmela toteaa.
Satokausikalenteriin on tullut seinäkalenterin lisäksi uusia tuotteita. Puutarhakalenteri kertoo, mitä kotipuutarhassa milloinkin on ajankohtaista ja perhekalenterissa on tilaa perheenjäsenten muistiinpanoille. Tarjolla on myös mobiilisovellus.
Satokausikalenteri toimii aktiivisesti myös somessa ja tavoittelee nuoria TikTokissa. Sillä on Instragramissa 123 000 seuraajaa ja Facebookissa satatuhatta.
Satokausikalenteri on ilmestynyt myös ruotsiksi Skördesesongskalendern-nimellä ja tavaramerkki on rekisteröity Ruotsissa.
”Suuntaamme länsinaapuriin ennemmin tai myöhemmin. Siksi voittoakin tärkeämpää on verkostoituminen alan ihmisten kanssa ja liiketoiminnallisten ideoiden poimiminen”, Salmela kertoo ennen kisamatkaa Osloon, minne hänen lisäkseen matkustaa asiakkuuspäällikkö Janni Kitti.
Lue myös:
Satokausikalenteri tempaa nyt kaiken kotimaisen ruuan puolesta – kumppanina Atria
Haapasalon hatsapuri lähtee maaliskuussa Osloon tavoittelemaan voittoa pohjoismaisessa ruokakisassa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



