Suomi johtaa Ruotsin laktoosittomien markkinoita
Valio on noussut Ruotsin meijerikisassa viidenneksi sadan miljoonan euron liikevaihdolla. Yritys iski kultasuoneen vuonna 2002, kun se toi markkinoille laktoosittomat, tavallisen maidon makuiset tuotteet.Kilpailu Ruotsin meijerituotemarkkinoilla on kova. Markkinajohtaja Arlan rinnalla kisaavat vahvat paikalliset Skånemejerier ja Norrmejerier. Neljäntenä kirii kansainvälinen Unilever ja viidentenä suomalainen, suomalaista maitoa Ruotsissa myyvä Valio.
Valio toi laktoosittomat tuotteet Ruotsin markkinoille vuonna 2002. Ne tunnetaan Suomen tavoin myös Ruotsissa Eila-nimellä.
Vuonna 2002 Ruotsin markkinoilla oli vain muutamia vähälaktoosisia vaihtoehtoja. Valio oli kehityksen kärjessä ja on siinä pysynyt, Valio Sverigen toimitusjohtaja Iiro Wester kertoo.
Yrityksen osuus Ruotsin laktoosittomien meijerituotteiden markkinasta on nyt 41 prosenttia.
Osuus on pitänyt, vaikka kaupan omat merkit valtaavat yhä enemmän markkinaosuuksia. Valio ei tee private label -tuotteita ollenkaan.
Tällä hetkellä Ruotsin markkinoilla on noin 130 laktoositonta meijerituotetta, joista 37 on Valion.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

