Pääsiäinen nostaa yhden yrtin kysyntää satoja prosentteja – näin perinnejuhla näkyy suomalaisten ostoskoreissa
Pääsiäisenä leivontatarvikkeiden kysyntä kasvaa selvästi. Lisäksi perinteisten herkkujen suosio ei ole laskenut.Tänä vuonna pääsiäisessä korostuu jo pitkään vallalla ollut trendi ruoanlaiton helppoudesta, Lidl kertoo. Vaikka kaupasta haetaan valmiita ruokia, korostuu kotona leipominen.
Pääsiäisen leipomuksissa maistuu perinteisesti sitruuna, jonka myynti kasvoi Lidlillä viime pääsiäisenä lähes 50 prosenttia alkuvuoteen verrattuna. Myös rahkoja ja vehnäjauhoja ostetaan pääsiäisenä normaalia enemmän.
”Asiakkaat innostuvat selvästi leipomaan pääsiäisen aikoihin tavallista enemmän. Rahkasta ja sitruunasta voi tehdä herkullisia, raikkaita jälkiruokia, kuten pääsiäisen perinnejälkiruokaa, pashaa. Myös vehnäjauhojen myynninkasvu kertoo siitä, että kotileipurit ovat vauhdissa. Pääsiäinen on erinomainen hetki käynnistää kevät ja herkutella keväisillä leivonnaisilla”, Lidlin osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs kertoo tiedotteessa.
Pääsiäisenä panostetaan myös pääruokiin. Karitsaa ja lammasta löytyy monesta juhlapöydästä, joiden seuraksi valmistetaan esimerkiksi gratiineja. S-ryhmällä noin puolet lampaanlihan vuosittaisesta kilomyynnistä tehdään pääsiäisen ympärillä.
Lihaa maustetaan perinteisesti rosmariinilla. Rosmariinin myynti kasvaakin Lidlillä jopa satoja prosentteja. Rosmariinia myydään kuusinkertaisesti muihin vuodenaikoihin verrattuna.
Mämmi on oleellinen osa pääsiäistä. Nykyään mämmiä on tarjolla monessa pakkauskoossa. S-ryhmä tiedottaa, että myyntidatan mukaan mämmi käy kaupaksi erityisen hyvin Etelä-Savon ja Kainuun alueilla, ja sillä herkuttelevat nuoria useammin vanhemmat ikäpolvet.
”Mämmin suosio on pysynyt melko tasaisena vuodesta toiseen. Perinneherkun valikoima on viime vuosina kasvanut ja mämmiä löytyykin nykyään monen kokoisissa pakkauksissa sekä useissa eri mauissa kuten vaniljan, salty caramelin ja lakritsin maustamana. Vaihtoehdoista huolimatta perinteinen mämmi maistuu suomalaisille kuitenkin parhaiten ympäri maan ja mitä isommassa rasiassa sen parempi: isojen, yli 500 gramman pakkausten osuus mämmin kilomyynnistä on jopa 90 prosenttia”, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.
Lisäksi suklaamunat kuuluvat tietysti pääsiäiseen. S-ryhmän ruokakaupoista ostettiin pääsiäisen ympärillä eniten Fazerin Mignon-munia, Kinder-yllätysmunia ja Rainbow ruohomunia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









