S- ja K-ryhmä kisaavat nyt tuotteiden kotimaisuudella – "Haluamme seistä viljelijän rinnalla"
S-ryhmä kasvattaa Kotimaista-tuotesarjaa ja K-ryhmä kerää viljelijöille rahaa Tuottajalle kiitos -tuotesarjalla.Sekä S- että K-ryhmä ilmoittavat toimivansa suomalaisten tuottajien hyväksi. S-ryhmä lanseerasi Kotimaista-tuotesarjan jo vuonna 2014 ja on nyt kasvattanut sen noin 350 tuotteeseen. Pakkaukset erottaa sinisestä ulkoasusta ja tuotteet täyttävät Hyvää Suomesta tai Sirkkalehti-merkin kriteerit. Niiden raaka-aineet ovat kotimaisia.
K-ryhmän Tuottajalle kiitos -tuotteet tuotiin markkinoille vuonna 2015. Sarjassa on nyt 63 tuotetta, ja tavoitteena on kaksinkertaistaa määrä tämän vuoden aikana.
K-ryhmän päivittäistavarakaupasta vastaavan johtajan Harri Hovin mukaan Tuottajalle kiitos -sarjan tuotteiden myynnin kasvu oli 5–15 prosenttia viime vuonna. K-ryhmä on kerännyt kampanjalle nyt kolme miljoonaa euroa, josta puolet kertyi viime vuonna.
"Tukirahat tilitetään Tuottajalle kiitos -tuotteiden tavarantoimittajien kautta heidän käyttämiensä pääraaka-aineiden suomalaisille tuottajille. Tilitykset tapahtuvat yleensä puolivuosittain tai satokausittain", Hovi selvittää tiedotteessa.
Kampanjan tuottoja saavat ne viljelijät, jotka myyvät tuotteensa kampanjassa mukana olevalle taholle, kuten esimerkiksi Arlalle, Juustoportille ja HK:lle.
Hovin mukaan tuki ei ratkaise viljelijöiden taloudellisia haasteita, mutta se viestii siitä, että K-ryhmä haluaa seistä viljelijöiden rinnalla.
S-ryhmä ilmoittaa helpottaneensa kotimaisen ruuan valintaa paitsi Kotimaista-sarjalla myös lisäämällä hyllynreunoihin Hyvää Suomesta -kotimaisuusmerkit kotimaisten tuotteiden kohdalle. Lisäksi se järjestää viljelijöille Tulevaisuusvalmennuksia yhdessä ProAgrian kanssa ja myy ABC-ravintoloissa vain kotimaista lihaa.
"Suomalaiset arvostavat kotimaista ruokaa, mutta kotimaisten tuotteiden löytäminen ei aina ole ihan helppoa. Kotimaista-tuotesarjan ideana on tehdä suomalaisen ruuan ostaminen helpoksi", kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta sanoo.
Lisäksi sekä S- että K-ryhmällä on mobiilissa palvelu, jolla voi arvioida ostamiensa tuotteiden kotimaisuutta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


