Oluthyllyllä tapahtui raju muutos: Vahvojen osuus myynnistä yli kaksinkertaistui
Yhteensä olutta ostettiin touko-kesäkuussa 186,8 miljoonaa litraa.
Vahvan oluen myynti kasvoi touko–kesäkuussa, mutta kokonaisuudessaan oluiden myynti pieneni. LEHTIKUVA / Antti Aimo-KoivistoOluiden myynti kotimaassa pieneni touko–kesäkuussa 5 miljoonaa litraa edellisvuoden samaan aikaan verrattuna, Panimoliitto kertoo. Yhteensä olutta ostettiin 186,8 miljoonaa litraa.
Sen sijaan vahvan, yli 4,7-tilavuusprosenttisen oluen suosio yli kaksinkertaistui 7,3 miljoonasta litrasta 17,8 miljoonaan litraan. Keskioluen osuus kaikesta Panimoliiton jäsenyritysten kotimaan olutmyynnistä oli 88,3 prosenttia, kun vuotta aiemmin se oli 94,4 prosenttia.
Vahvojen oluiden lisäksi mietojen alle 2,8-tilavuusprosenttisten oluiden myyntiosuus hivuttautui pikkuriikkisen ylöspäin 1,9 prosenttiin viime vuoden 1,7 prosentista. Suurinta tämä kasvu oli alkoholittoman oluen osalta.
Oluiden lisäksi siiderien suosio osoittaa alaspäin, ja alkoholijuomista myyntiään lisäsi lähinnä lonkero. Sen myynti kasvoi 17,8 miljoonasta litrasta 25 miljoonaan litraan. Lonkeromyynti kannatteli suurpanimoiden Suomessa myymien alkoholijuomien määrää, sillä kaiken kaikkiaan oluen, siiderin ja lonkeron yhteismyynti kasvoi vain 0,7 miljoonaa litraa viime alkuvuoteen verrattuna.
Vaikka alkoholijuomien myynninlisäys jäi vaatimattomaksi, virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myynti hyppäsi etenkin helteisessä touko–kesäkuussa huomattavasti. Näitä juomia kuluttajat kaatoivat vuoden alkupuoliskolla kurkkuihinsa 11,5 miljoonaa litraa enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Virvoitusjuomia ostettiin 126,9 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 41,3 miljoonaa litraa.
Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten Hartwallin, Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin, Saimaa Brewing Companyn ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin. Tilasto ei sisällä muiden toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
