Ruoka

Lähiruoan kysyntä on nosteessa koronaviruksen vanavedessä – suoramyynti on koettu helpoksi ja turvalliseksi tavaksi tehdä ostoksia

MTK:n ruokamarkkina-asiantuntija toivoo, että trendi jatkuu myös viruksen jälkeen, kun asiakkaat ovat löytäneet suoramyynnin ääreen.
Pentti Vänskä
Iisalmen torin reko-tapahtumassa asiakkaita oli kesäkuun alussa jonoksi asti.

Koronavirus vaikuttaa lisänneen lähiruoan kysyntää. MTK:n ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen uskoo, että monet ovat kokeneet suoramyynnin helpoksi ja turvalliseksi, kun noutoajan voi sopia, ja ostokset noutaa jopa ilman kontaktia.

"Aluksi oli hämmennystä siitä, saako reko-toimintaa rajoitusten alla jatkaa. Kun asiasta päästiin selvyyteen, on kauppa käynyt". Siivonen kertoo.

"Ymmärtääkseni asiakkaat ovat löytäneet sinne hyvin ja tuotteet ovat käyneet kaupaksi. Samoin esimerkiksi tilamyymälöissä pienen alkusokin jälkeen löytyi toimintatavat esimerkiksi noutobokseista ja porrastetuista aukioloajoista."

Siivosen mukaan kaupaksi käyvät nyt erityisesti leivontatarvikkeet; kananmunat, jauhot ja erilaiset hiutaleet.

Yksi koronakevään lähiruokabuumin kokeneista toimijoista on lähiruokaan keskittyvä Pieni Ruokakauppa. Se kymmenkertaisti myyntinsä verkossa koronakriisin ensimmäisen kolmen viikon aikana.

"Ollaan lisätty toimituspäiviä, kasvatettu toimitusalueita ja otettu aika paljon uusia tuottajia", kertoo Pienen Ruokakaupan viestintä- ja markkinointivastaava Elina Välttilä. Edelleen myynti on selkeästi korkeammissa luvuissa kuin ennen koronaa.

Reko-rinkien suosio on kokenut piikin ainakin Pohjois-Savossa, kertoo Itä-Suomen Maa- ja kotitalousnaisten ruoka- ja yritysasiantuntija Marja Niskanen.

"Joillakin paikkakunnilla toiminta oli hiljaisempaa ennen koronaa ja myyjätkin olivat passivoituneita. Nyt on kuitenkin aktivoiduttu uudestaan."

Ilmiön taustalla hän näkee halun tukea paikallisia yrittäjiä ja toisaalta luottamuksen suoraan tuottajalta tulevaan tuotteeseen.

"Kyllä siinä ihan selvästi on myös sitä, että mediassa on viime aikoina ollut paljon esillä lähiruoan arvostus ja paikallisen yrittäjän kannattaminen", Niskanen sanoo.

Suosituimpia tuotteita Pohjois-Savossa ovat olleet marjat ja kotileivonnaiset. Luomukananmunat ovat niin ikään olleet kysyttyjä, ja myös kala- ja lihatuotteiden suosio on kasvanut.

"Näin keväällä juureksista alkaa olla pulaa", Niskanen kertoo.

Sekä Niskanen että Siivonen uskovat, että suoramyynnin kasvulla on mahdollisuuksia koronan jälkeenkin, sillä monet asiakkaat ovat nyt löytäneet palvelun.

"Kuluttaja luottaa suomalaisiin tuotteisiin. Nyt on osoitettu että se osataan toimittaa turvallisella ja nykyaikaisella tavalla. Profiili on nyt todella korkea", Siivonen kertoo.

"Tiedotus ja markkinointikanavat pitää nyt olla kunnossa ja esimerkiksi aukioloaikojen olla selkeästi viestittyjä. Asiakas ei montaa kertaa tee hukkareissua suljetun oven taakse."

Siivonen suosittaa myös kuuntelemaan asiakkaiden toiveita, ja mahdollisuuksien mukaan yhdistämään voimia muiden yrittäjien kanssa, jolloin asiakas saisi kerralla isomman siivun koko ruokapöydän kattauksesta.

"Ilahduttavasti tällaista on myös näkynyt viime aikoina."

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Maailman ruokapäivä muistuttaa kouluruuan tärkeydestä

Sokeri-Jussin Kievarissa savustetaan merilohta ja loihditaan tuhdit pihvit – kotimainen puolukkaviini maistui mehulta

Atrian kaikkien kanatuotteiden hiilijalanjälki on nyt luettavissa pakkauksesta

Lätsähtikö kakku tai tuliko sämpylöistä kivikovia? Leivontaguru varoittaa luottamasta liikaa somekuviin ja -ohjeisiin