Ruoka

Arctic Milk haastaa sisulla: "Kotimaiset pienjuustolat tarvitsisivat oman hyllypaikan kaupoissa"

Ruoka 11.03.2018 Forssa

Juustolan liikevaihto kasvoi viime vuonna neljänneksen, vaikka yrityksen sijaintipaikka muuttui.


Kimmo Haimi
Ritva Kuusinen sekoittaa juustomassaa yhdellä Arctic Milkin tuotantolinjoista. Yrityksen 16 työntekijän joukosta löytyy kaikenikäisiä ja myös ulkomailta Suomeen muuttanutta työvoimaa.
Ritva Kuusinen sekoittaa juustomassaa yhdellä Arctic Milkin tuotantolinjoista. Yrityksen 16 työntekijän joukosta löytyy kaikenikäisiä ja myös ulkomailta Suomeen muuttanutta työvoimaa.
Kimmo Haimi
Arctic Milk valmistaa leipä-, tuore- ja kypsytettyjä kermajuustoja sekä cheddaria. Valikoimaan kuuluvat myös luonnonjogurtti ja viili sekä eräät sesonkituotteet kuten pasha.
Arctic Milk valmistaa leipä-, tuore- ja kypsytettyjä kermajuustoja sekä cheddaria. Valikoimaan kuuluvat myös luonnonjogurtti ja viili sekä eräät sesonkituotteet kuten pasha.
Kimmo Haimi
Said Khaled asettelee leipäjuustoja uuniin.
Said Khaled asettelee leipäjuustoja uuniin.
Kimmo Haimi
Juha Lundstöm kierrättää mieluummin kuin ostaa täysin uutta. Juustolan laitteistot ovat Jokioisilta ja Kiuruvedeltä.
Juha Lundstöm kierrättää mieluummin kuin ostaa täysin uutta. Juustolan laitteistot ovat Jokioisilta ja Kiuruvedeltä.

Pienjuustoloiden ongelma on hyllytilan valtaamisen vaikeus. Ensimmäinen haaste on saada kauppias ja osastonhoitaja kiinnostumaan.

"Eri merkkejä on niin paljon, että eihän sieltä erota kuin Oltermannin", murjaisee Arctic Milk -juustolan toimitusjohtaja Juha Lundström.

Kuluttajan palaute - varsinkin ääneen kauppiaalle lausuttu - on pienjuustoloiden elinehto. Mutta jos kotimaisia tuotteita ei edes löydä laajan valikoiman keskeltä, niiden menekki on heikkoa semminkin, kun hinnalla ei voida kilpailla.

Hän ja myyntipäällikkö Tommi Nevalainen pohdiskelevat, että kotimaisilla pienjuustoloilla saisi olla ketjujen valikoimissa oma, tunnistettava hyllypaikka.

Ylipäätään he kaipaavat kotimaisille maito- ja lihamarkkinoille enemmän rohkeutta tuotekehitykseen.

"Hyvä, kun meillä on Maitomaa, Juustoportti, Maitokolmio ja Kaslink."

Tässä seurassa Arctic Milk on ottanut paikkansa sisulla. Vuonna 2011 tuotannon aloittaneen meijerin liikevaihto ja tulos ovat kasvaneet vuosi vuodelta.

"Oma yritys on ollut kova tie, kun ei ole ollut rahaa, millä mällätä", Juha Lundström huokaa.

Viisikymppinen yrittäjä on työskennellyt uransa aikana useissa meijereissä. Hänen juurensakin ovat maidonjalostuksessa, sillä mummo toimi isännöitsijänä pienessä Karvoskylän osuusmeijerissä Nivalassa.

Lundström toimi jo väliin opettajana Ahlmanilla, mutta päätyi sitten kuitenkin aloittamaan itse juustontuotannon Kiuruvedellä. Kun Forssasta avautui viime keväänä mahdollisuus vuokrata tuotantotilat Atrialta yksityisille siirtyneestä kiinteistöstä, ypäjäläinen yrittäjä ei pohtinut kauan.

Lundström ja Nevalainen muistelevat hymyillen tehneensä harpilla ympyräharjoituksia optimaalisesta sijaintipaikasta.

"Parasta tässä on asiakkaiden läheisyys. 150 kilometrin sisään mahtuvat kaikki kolme suurta kaupunkialuetta marketteineen", kaksikko sanoo nyt.

Kuljetuskustannusten säästö havaittiin jo ensimmäisen puolen vuoden aikana. Vaikka liikevaihto kasvoi viime vuonna 24 prosenttia, rahtikulut pysyivät samoina kuin vuotta aiemmin.

Investointituen haku osoittautui liian vaikeaksi, mistä Lundström antaakin kritiikkiä hallinnolle.

Niinpä 350 000 euron omarahainen investointi tuotantotiloihin toteutettiin hankkimalla Jokioisten Kartanon Meijeriltä osa laitteita käytettyinä ja loput siirtyivät Kiuruvedeltä.

Kaikki olisi pitänyt hankkia uutena. En ymmärrä sitä, sillä ylipäätään toiminnassa pitäisi kierrättää ja korjata sitä, mikä vielä pelaa, hän perustelee.

"Teräksiset meijerilaitteet on tehty kestämään kymmeniä vuosia. Tunnen kaikki meidän laitteet jo ennestään", aikanaan Jokioisilla MTT:n meijerissä työskennellyt juustomestari sanoo.

Kun muutto piti toteuttaa mahdollisimman joustavasti ilman tuotannon ja myynnin keskeytystä, pitkäkestoisiin kilpailutuksiin ei liioin ollut mahdollisuutta.

Kiuruvedelle jäi vuohenjuuston tuotantolinja, jota paikallinen vuohitila käyttää ja Arctic Milk hoitaa tuotteiden markkinoinnin.

Juha Lundström vannoo lähituotannon nimiin. Maito tulee Valion tiloilta muutaman kymmenen kilometrin säteeltä.

Energianlähteenä on kaasuun perustuva kaukolämpö. Täällä Forssassa on hyvä veden laatu ja toimiva jätehuolto, hän listaa.

Myös kuljetusmatkat asiakkaille ovat lyhyet samoin kuin myyntihenkilöstön matkat konsulttipäiville. Nevalainen ja tämän kaksi kollegaa hoitavat tuote-esittelyt itse. He tuntevat tuotteet, ja samoilla käynneillä voi hoitaa yhteydet kauppiaisiin ja osastonhoitajiin.

Myös se, että täällä kaikki työntekijät asuvat alle puolen tunnin matkan päässä, on heidän jaksamistaan ajatellen pidemmän päälle hyvästä, järkeilee lähes seitsemän vuotta Ypäjän ja Kiuruveden väliä ajanut Lundström.

Lue myös: Juustolayrittäjä kysyy: "Miksi kauppa saa Kivi-maitoa?"

Aiheeseen liittyvät artikkelit