Juustolayrittäjä kysyy: "Miksi kauppa saa Kivi-maitoa?"
"Ostajan uskollisuutta et voi mitata. Se on se kvartaali, ja aina juokset kuin ajokoira ostajan perässä", Juha Lundström kuvaa pienjalostajan arkea.
Minua risoo, että Kesko ja S-ryhmä saavat ostaa Kivi-maitoa omien private label -tuotteidensa edistämiseen. Se vääristää kilpailua, kun kauppojen vaikutusvalta on jo muutenkin iso, Juha Lundström toteaa. Kuva: Kimmo HaimiArctic Milk ostaa raaka-aineen omalta alueeltaan. Meijerillä on sopimus Valion kanssa niin sanotusta Kivi-maidosta.
”Se on elintärkeä meille. Se on ollut toimintamme perusta ja turva”, juustolayrittäjä Juha Lundström sanoo.
Maito tulee käytännössä ihan lähikunnista: Forssasta, Jokioisilta, Tammelasta ja Humppilasta. Valion keräilyauto tyhjentää maidon reitin lopuksi yön tunteina eli se saadaan heti aamulla tuotantoon.
Valio on velvoitettu myymään kilpailijoilleen 185 miljoonaa litraa tuottajiltaan hankkimaansa maitoa vuodessa.
Lundström ei ymmärrä, miksi kilpailuviranomaisen siunauksella maitoa myydään pienten elintarvikejalostajien lisäksi kaupan ketjuille.
”Minua risoo, että Kesko ja S-ryhmä saavat ostaa Kivi-maitoa omien private label -tuotteidensa edistämiseen. Se vääristää kilpailua, kun kauppojen vaikutusvalta on jo muutenkin iso.”
”Lisäksi ne vähentävät meijereille myytävää kokonaiskiintiötä. Se on pois meiltä pienjalostajilta.”
Valion kanssa tehdään raaka-aineen ostosta sopimus vuodeksi kerrallaan, mikä on hyvä. Tämä vuoden sopimus on piirun alle kaksi miljoonaa litraa, mikä kuitenkin loppuu tuotteiden nykymenekillä kesken.
Asiakkaat eli kauppa sopivat hinnat ja toimitusmäärät ennakkoon vähintään vuosineljänneksittäin. Kivi-maidon hinta sen sijaan on reilun puolen vuoden aikana muuttunut neljä kertaa vajaan kuukauden varoitusajalla.
Tässä välissä toimivalla jalostajalla on Lundströmin mukaan vähän todellista neuvottelun mahdollisuutta.
Aina kaupan sopimuskauden muuttuessa yrittäjä myöntääkin stressin nousevan.
”Ostajan uskollisuutta et voi mitata. Se on se kvartaali, ja aina juokset kuin ajokoira ostajan perässä. Minulla on kumminkin vastuu näistä ihmisistä ja iso investointi tehtynä.”
Lue myös: Arctic Milk haastaa sisulla: "Kotimaiset pienjuustolat tarvitsisivat oman hyllypaikan kaupoissa"
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
