Ryntäystä ruokakauppoihin ei tullut – vain lonkeron myynti kasvoi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuus perää alkoholilain loppujenkin normien purkua ja sääntelyn siirtoa työ- ja elinkeinoministeriöön.
Lonkeroiden myynti on ainoana juomana kasvanut selvästi alkuvuoden aikana. Anne Siirainen siirsi uusia tuotteita valmiiksi myyntiin vuodenvaihteessa K-kauppa Marjuskassa Joensuun Heinävaarassa. Kuva: Lari LievonenPanimoliiton mukaan oluen, siiderin, long drinkkien sekä virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kokonaismyynti kasvoi vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana 4,8 miljoonaa litraa eli 3,0 prosenttia. Nousun selittää panimoteollisuuden mukaan vuosittain paikkaansa vaihtava pääsiäinen, jonka myynti osui aivan maaliskuun loppuun.
Alkoholijuomien kokonaismyynti jopa pieneni viime vuoteen verrattuna. Vain lonkeroiden myynti kasvoi. Se nousi peräti 47,5 prosenttia. Samaan aikaan kuitenkin oluiden ja siiderien myynti väheni.
Alkoholilaki ei siis tuonut mukanaan mitään suurta ryntäystä alkoholijuomahyllyille, kuten pahimmissa uhkakuvissa maalailtiin, katsoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.
Alkoholilain vapautumisen muutoksia voidaan liiton tiedotteen mukaan arvioida kokonaisuutena vasta vuoden lopussa.
Elina Ussa kuitenkin pohtii, tarvitaanko nykymuotoista alkoholilakia jatkossa enää lainkaan.
"Voisiko tarvittavat normit siirtää yleislainsäädäntöön? Valtion alkoholimonopolia säänneltäisiin omana lakinaan, mutta se ei muodostaisi alkoholilain sydäntä, kuten tällä hetkellä”, hän toteaa tiedotteessa.
Liitto vaatii panimoalan säätelyn siirtoa työ- ja elinkeinoministeriöön, sillä normin purkua tarvittaisiin sen mukaan edelleen esimerkiksi tarjousmyynnin sääntelyn, valvonnan ulkopuolisen alkoholimainonnan ja päivittäistavarakaupan myynnin kellonaikarajojen osalta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
