Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Suomalaiset suosivat yhä laadukkaampia leivoksia – konditoriatuotteiden myynti noussut vuodessa 18 prosenttia K-ryhmässä

    Esimerkiksi pienet pakkauskoot kiinnostavat K-ryhmän mukaan kuluttajia entistä enemmän.
    Suomalaiset ostava K-ryhmän mukaan yhä enemmän laadukkaita konditoriatuotteita. Kuvituskuva.
    Suomalaiset ostava K-ryhmän mukaan yhä enemmän laadukkaita konditoriatuotteita. Kuvituskuva. Kuva: ROB ORTHEN

    Konditoriatuotteiden myynti on kehittynyt K-ryhmän kaupoissa 18 prosenttia viimeisen vuoden aikana, kertoo K-ryhmä tuoreessa tiedotteessaan. Tuotteiden hyvä myynninkehitys on ollut jo pitkään nousujohteista.

    ”Kasvu alkoi jo ennen koronaa, ja viimeisen vuoden aikana kasvu on jonkin verran kiihtynyt. Edes koronarajoitukset eivät ole vaikuttaneen juhlasesonkeina myytyjen kakkujen menekkiin. Havahduimme siihen, että jopa artesaanitasoisille leivonnaisille ja leiville on nyt kysyntää”, kertoo Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupasta vastaava johtaja Harri Hovi.

    K-ryhmän mukaan suomalaisten ostotottumukset ovat muuttuneet. Perinteisissä sesongeissa kuten äitienpäivänä myydään edelleen hyvin perinteisiä tuotteita, mutta samaan aikaan kuluttajat ovat innostuneet kansainvälisemmistä tuotteista ja uutuuksista kuten macaronseista ja erilaisista juustokakuista. Voileipäkakut ovat taas trendikkäitä.

    Lisäksi kuluttajia kiinnostavat myös pienemmät pakkauskoot ja näyttävät leivokset sekä pienet kakut, jotka sopivat myös yhden ja kahden hengen talouksille.

    K-ryhmä on viimeisen vuoden aikana panostanut artesaanileivoksiin muun muassa tiivistämällä yhteistyötä artesaanileipomon pH7:n kanssa. Leipomon omistaa Koko Suomi leipoo -ohjelman tuomarinakin tunnettu Toni Rantala.