Syöminenkin on imagon luomista
Ruokatrendit nopeutuvat, mutta kasvisten ja proteiinien suosio jatkuu vahvana edelleen. "Syömällä luodaan imagoa", sanoo elintarvikealan tuotekehittäjä Elli Laukkala.
Kasvikset ovat yhä nouseva trendi, samoin lähiruoka, aitous ja luonnollisuus. Kuva: Jaana KankaanpääIhmiset luovat imagoaan nykyään myös sillä, mitä ja miten syövät. Yksi tärkeä imagotekijä on ruuan terveellisyys – tosin se vaihtelee paljonkin, miten kukin terveellisyyden käsittää.
Muutama vuosi sitten oli kevyttuotteiden buumi. Nyt suosiossa ovat erityisesti proteiinit sekä kasvikset ja hedelmät.
"Myös rasva ja hiilihydraatit ovat tällä hetkellä ihan ok, mutta sokeri on kuluttajien mielessä huono juttu", sanoo tuotekehittäjä Elli Laukkala elintarvikealan kehittämiseen erikoistuneesta Foodwestistä.
Laukkala arvioi, että tänä vuonna proteiinien suosio trendinä sen kun vain jatkuu.
"Etenkin maito- ja kasvisproteiinit ovat nousussa. Keskusteluissa on nyt myös se, että hyönteiset ovat seuraava proteiinin lähde."
Lähiruoka kasvattaa suosiotaan
Laukkalan mukaan kuluttajan valinnoissa korostuvat jatkossa entistä enemmän myös puhtaus, aitous ja luonnollisuus.
Lähiruuasta on paljon puhuttu, ja sen suosio vaikuttaa yhä yleistyvän.
Lähiruokakoordinaattori Kirsi Viljanen maa- ja metsätalousministeriöstä kirjoittaa blogissaan, että lähellä tuotettu, paikallinen ruoka näkyy viime aikojen trendilistauksissa selvästi.
"Pitkän aikavälin trendilistat ennakoivat lähiruoan vain vahvistuvan", Viljanen toteaa.
Suolaa, suolaa, vähemmän suolaa?
Foodwestin Laukkalan mukaan tuotteiden elinkaari nopeutuu ja trendit pirstaloituvat.
"Sellainen valtava trendi kuin kevytuotteiden buumi oli, ei ole enää mahdollinen. Jatkossa tulee yhä enemmän pieniä yksittäisiä asioita, joista ihmiset kiinnostuvat."
Suola on Laukkalan mielestä tälläkin hetkellä mielenkiintoinen aihe.
"Jotkut suorastaan hifistelevät sen kanssa ja käyttävät arvokasta, kallista suolaa. Toisaalta osa ihmisistä ei käytä suolaa lainkaan."
"Teollisuudessa ja suurkeittiöissä suola on aihe, jonka kanssa painitaan: miten saadaan tuotteeseen makua ilman että lisätään suolaa."
Laukkalan mukaan jo nyt nähtävä trendi on myös luonnollisten makeuttajien sekä tuotteiden vitaminoinnin yleistyminen.
MMM:n lähiruokakoordinaattorin Kirsi Viljasen kirjoitus avautuu tästä linkistä: Lähiruoka trenditutkimusten valossa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

