Reilu banaani myy mutta reilu viini ei maistu
Reilun kaupan banaaneja suomalaiset söivät kaikkiaan noin 6,5 miljoonaa kiloa, ja kahvia ammennettiin keittimiin yli 900 000 kilon verran.
Reilun kaupan banaanien myynti on kasvanut Suomessa vuoden aikana yli 20 prosenttia. Kuva: Reilu kauppa/MarvinDelCidReilun kaupan banaanit ja kahvi tekevät hyvin kauppansa, mutta viinillä menee huonommin. Viime vuonna reilun viinin myynti laski yli 30 prosenttia.
Reilun kaupan banaaneja suomalaiset söivät kaikkiaan noin 6,5 miljoonaa kiloa, ja kahvia ammennettiin keittimiin yli 900 000 kilon verran. Peräti 90 prosenttia reilusta kahvista käytetään kotitalouksien ulkopuolella eli kahviloissa, ravintoloissa ja hotelleissa.
Suomalaiset ostivat Reilun kaupan tuotteita viime vuonna kaikkiaan 162 miljoonalla eurolla. Kasvua oli kolmisen prosenttia.
Banaanin ja kahvin ohella suurimpia tuoteryhmiä ovat kukat sekä yhdistelmävalmisteet, kuten jäätelöt, joissa on käytetty esimerkiksi reilua kaakaota ja sokeria.
Reilun kaupan toiminnanjohtaja Janne Sivonen sanoo, että kuluttajat arvostavat tuotteiden alkuperää yhä enemmän.
"Suomalaiset haluavat tietää, mistä elintarvikkeet tulevat, ja he haluavat luottaa siihen, että ihmisoikeuksia ja ympäristöä on kunnioitettu."
Tätä nykyä Reilusta kaupasta hyötyy noin puolitoista miljoonaa kehitysmaiden tuottajaa. Valtaosa heistä on perheviljelijöitä.
Tuotteiden ostohinnan lisäksi Reilun kaupan maksamalla lisätuella kohennetaan viljelijäyhteisön elinoloja esimerkiksi rakentamalla kaivoja sekä parantamalla terveydenhuoltoa ja koulutusmahdollisuuksia.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

