Kesä vauhdittaa juomien myyntiä
Lämmin sää ja monet juhlat tekevät kesästä panimojuomien suurimman sesongin. Kesäkuukausien myynti kattaa arviolta kolmanneksen panimo- ja virvoitusjuomateollisuuden koko vuoden myynnistä.
Saunajuoma, mehu, pullo, limonadi, virvoitusjuoma, saunajuomaa ja pyyhkeitä korissa, kesä. Kuva: Jaana KankaanpääErilaisten panimojuomien kesäkuukausien myynti on kaksinkertainen talvikuukausien myyntiin verrattuna. Panimoliiton mukaan pitkään jatkuva helle edistää yleensä alkoholijuomia enemmän virvoitusjuomien ja kivennäisvesien myyntiä.
Kesään kuuluu luonnollisesti ahkera saunominen, joka lisää myös oluen myyntiä. Taloustutkimuksen mukaan 70 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että olut sopii parhaiten juuri saunajuomaksi.
Kesän tuomaa myynnin kasvua varjostaa kuitenkin se, että panimojuomien alkuvuoden myynti laski 2,1 prosenttia viime vuoden alusta. Vertailuajankohta tammi-huhtikuu 2013 oli aiempiin vuosiin nähden historiallisen huono ja myynnin lasku jatkui edelleen tänä vuonna.
Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.
Panimoliiton mukaan myynnin laskussa näkyvät viime vuosien alkoholi- ja virvoitusjuomaverojenkorotukset. Edellinen valmisteveronkorotus tehtiin vuoden 2014 alussa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
