Lidl lupaa, ettei hintojen alennus vaikuta tuottajaportaaseen – näin kommentoivat kilpailijat S-ryhmä ja Kesko
S-ryhmä ja Kesko vastaavat Lidlin ilmoitukseen hintojen alentamisesta.
S-ryhmä, Kesko ja Lidl ovat vastanneet hintakilpailuun. Kuva: HOK-Elanto / Lari Lappalainen, Niklas Sandström / Kesko, Jarkko Sirkiä, kuvankäsittely: Aatu JaakkolaLidl ilmoitti maanantaina laskeneensa yli sadan tuotteen hintaa. Lidlin kaupallisen johtajan, Mikko Forsströmin mukaan hinnan alennuksia ei rahoiteta tuottajaporrasta kilpailuttamalla.
”Noudatamme voimassa olevia sopimuksiamme eivätkä hintojen alennukset ole vaikuttaneet tuottajille maksettaviin hintoihin”, Forsström sanoo.
Forsströmin mukaan alennetuissa tuotteissa on niin kotimaisia kuin ulkomaisia tuotteita. Suurin osa eli noin 75 prosenttia alennetuista tuotteista on ulkomaisia.
”Näemme tämän investointina asiakkaisiimme. Kilpailua asiakkaista käydään kaupanalalla jatkuvasti, mutta olemme tyytyväisiä tilanteeseen.”
Kovan kilpailun vähittäiskauppapuolella nostaa esille myös S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho, joka painottaa, että kukin vähittäiskauppiaista asettaa hintansa itsenäisesti. S-ryhmällä hintojen pudotusta tapahtui jo kevättalvella.
”Teimme S-ryhmänä kaikkiin ketjuihimme viime kevättalvella jo 400 Xtra-tuotteen hinnanalennuksen. Olimme tässä aloitteellisia oman toimintamme osalta.”
Päällysahon mukaan toimenpiteeseen liittyneet hinnanalennukset leikattiin S-ryhmän omista katteista.
”Kevättalven toimenpide ei vaikuttanut valmistavan teollisuuden eli keskeisten kumppaneidemme tuottoon. Kyseessä oli puhtaasti oma toimenpiteemme.”
Tulevia hinnanalennuksia Päällysaho ei halua kommentoida tarkemmin.
”Meille on tärkeää, että pystymme tulevissa jaksonvaihdoksissa laskemaan hintoja, mikäli se on mahdollista”, Päällysaho toteaa.
Kuluttajien kannalta tilanne näyttäisi etenevän hintojen osalta parempaan suuntaan. Päällysahon mukaan näkyvissä on myönteinen suhdannetilanne, jossa hintainflaatio alkaa taittua edellisiin kvartaaleihin nähden.
Keskon valikoimajohtaja Harri Hellman kertoo, että kilpailukykyisten hintojen ylläpitämiseksi Keskolla seurataan aktiivisesti markkinatilannetta ja kilpailijoiden toimia.
”Hinnan merkitys ostovalinnoissa on kasvanut jo viime vuoden puolella, ja siksi olemme reagoineet tilanteeseen vahvasti jo aiemmin ja pitkään. Meillä ei ole ollut tapana erikseen mainostaa hintojen laskua, joka on osa kaupan arkea”, Hellman sanoo.
Hellmanin mukaan K-ruokakaupoissa on esimerkiksi lisätty merkittävästi tarjouksia ja kasvatettu valikoimaa edullisessa K-Menu-sarjassa.
Hellman toteaa, että suomalaisen ruoan tulevaisuuden eteen on vielä tehtävä työtä.
”Tilastojen valossa voi todeta, että tuottajahinnat kehittyivät viime vuonna oikeaan suuntaan, mutta yhdessä tehtävää työtä suomalaisen ruoan tulevaisuuden turvaamiseksi on vielä edessä. Pidemmällä tähtäimellä tässä tulisi olla tavoitteena, että koko elintarvikeketjuun saadaan lisää rahaa lisäämällä suomalaisen ruoan kysyntää kotimarkkinoilla ja vahvistamalla ruokavientiä.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







