Elintarvikevienti kasvoi yli kymmenen prosenttia – vahvuuksina puhtaus ja turvallisuus
Neljä suurinta vientituoteryhmää olivat maitojalosteet, juomat, lihatuotteet sekä suklaa ja makeiset.Suomesta vietiin ruokia ja juomia viime vuonna 1,62 miljardilla eurolla. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli reilut kymmenen prosenttia. Eniten ulkomaille viedään maitojalosteita, juomia, lihatuotteita sekä suklaata ja makeisia. Vienti suuntautui etenkin Ruotsiin, Viroon, Venäjälle, Ranskaan ja Tanskaan.
Yritykset ovat löytäneet uusia markkinoita EU-alueelta ja Kaukoidästä.
Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Pia Pohja on tyytyväinen viennin vauhdittumiseen ja vaatii, että ponnisteluja elintarvikeviennin kasvattamiseksi jatketaan.
Hyvistä kasvuluvuista huolimatta elintarviketeollisuuden liikevaihdosta vasta 15 prosenttia syntyy viennistä, loppu 85 prosenttia tehdään kotimarkkinoilla. Koska kotimarkkinat kasvavat hitaasti, vientiä pitää lisätä.
Pohjan mukaan Suomen vahvuuksia elintarvikeviennissä ovat puhtaus ja turvallisuus.
"Suomi menestyy tuotantotavoissa, joita maailmalla arvostetaan yhä enemmän. Antibiootteja ja torjunta-aineita ei juuri käytetä eikä meillä esiinny salmonellaa. EU-maiden joukossa Suomi juoksee etumatkalla, koska maassamme on tehty vuosikymmenten ajan määrätietoista työtä ruuan koko arvoketjun laadun ja vastuullisuuden kehittämiseksi."
Pohjan mukaan viennin hyvän vedon turvaamiseen tarvitaan monipuolisia toimia. Suomalaisen ruuan tunnetuksi tekeminen vie aikaa.
"Yritysten kannattaa kehittää koko ajan tuotteitaan ja brändejään vientiä silmällä pitäen. Kohdemaaselvitykset auttavat ymmärtämään syvällisemmin vientimaiden kuluttajien tarpeita. Tavoite on, kuten kaikilla toimialoilla, että Suomesta vietäisiin mahdollisimman pitkälle jalostettuja elintarvikkeita, joiden jalostusarvo jää kotimaahan", hän painottaa.
Pohja vaatii, että Food from Finland -vientiohjelman kehittämiselle ja lupaviranomaisille taataan riittävät resurssit.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

