vierasyliö Pienteillä on huomattavayhteiskunnallinen merkitys
Pienteitä on usein rinnastettu
verisuoniston hiussuoniin. Vertaus on monella tavoin
osuva: kuolio uhkaa, jos hiussuonisto tukkeutuu.
Pienteitä Suomessa riittää, onhan maa laaja ja eurooppalaisittain varsin harvaan asuttu.
Valtion hoidossa olevista
vajaasta 80 000 kilometristä maanteitä noin kolmasosa
voidaan luokitella pienteiksi. Valtaosa tiestömme hiussuonistoa on kuitenkin yksityisteitä, noin 350 000 kilometriä.
Kaiken kaikkiaan pienteitä
on suurin piirtein yhtä paljon kuin matka maasta kuuhun ja noin 10 kertaa maapallon
ympärysmitta. Näillä teillä on Suomessa koko yhteiskunnan toiminnan kannalta erittäin laaja-alainen ja suuri, ellei
ratkaiseva merkitys.
Asuminen, koulukuljetukset, maanviljely, maidonkuljetus, asiakasliikenne yrityksiin,
metsätalous, alkuaineteollisuus, vapaa-ajan liikenne, kalastus, metsien moninaiskäyttö,
luonnonsuojelualueet, pyöräily, rallit ja niin edelleen. Luettelo yksityisteiden käyttäjäryhmistä ja liikenteestä on pitkä.
Eräs keskeinen haaste on liikkumisen ja kuljetusten peruspalvelutason ja päivittäisen liikennöitävyyden turvaaminen. Työ-, koulu- ja asiointimatkat on voitava tehdä turvallisesti ja yhteiskunnan hoivapalvelut on pystyttävä hoitamaan.
Kiistatta metsärikkauksien hyödyntäminen on hyvinvointimme ja kansantalouden kannalta eräs avainkysymyksistä,
kuten selvitysmies Jorma Elorannan raporttikin tunnistaa. Vuosikymmenten aikana vaivalla rakennetun liikenneinfrastruktuurin rapautumista teollisuus nyt vähiten kaipaa, muiden harmiensa päälle.
Puukuljetuksista liki kaikki alkaa pienteiden varrelta.
Eikä vähätellä sovi myöskään metsien moninaiskäytön
tuomaa liikenne- ja tietarvetta.
Mahdollisuus esimerkiksi
marjastaa, sienestää, metsästää ovat kansallinen rikkaus, joita suomalaisten kannattaa vaalia.
Maataloudessa rakennemuutos suurempiin tilakokoihin
ja tuotannon erikoistumisiin tarkoittaa sekin enemmän ja raskaampia kuljetuksia pienteillä. Tarvitaan teitä, jotka jaksavat kantaa harteillaan aiempaa raskaampaa kalustoa ja joille mahtuu leveämpikin laite.
Suomessa yksityisteiden tienpidon järjestelmä on erinomainen ja edullinen; kolmikantaperiaate tieosakkaat,
valtio ja kunta. Kullakin on oma roolinsa. Suomalainen systeemi on ylivoimaisen hyvä
verrattuna mihin muuhun maahan tahansa.
Tien osakkailta ja käyttäjiltä
tulee jatkossakin edellyttää omaa panostusta ja kaikkien tarpeellisten töiden säännöllistä tekemistä. Vastuu tiestä ja tienpidosta on ilman muuta osakkailla.
Yksityisteiden avustaminen
valtion ja kunnan toimesta on yhteiskuntataloudellisesti
kannattavaa, jopa välttämätöntä. Kyse on teiden rakenteellisen kunnon turvaamisesta ja tieomaisuuden ylläpidosta, mutta myös asumisen mahdollistamisesta ja elinkeinoelämän kuljetuskustannusten hallinnasta.
Eräs huomion arvoinen seikka on teiden yleiskäyttöoikeus, joka voidaan ikään kuin ostaa valtion- ja kunnan-
avustuksilla. Onhan kovin
epäreilua maksattaa yleiskäyttöoikeus pelkästään tieosakkailla.
Viime vuosina on valtio
tukenut asuttujen yksityisteiden
parantamisia 23 miljoonalla eurolla vuodessa. Tänä vuonna summa on 13 miljoonaa.
Yhteiskunnan toimintojen
turvaamisen näkökulmasta kehityksen suunta on kovasti huolestuttava. Herää kysymys; tiedostammeko tarpeeksi
tiestömme hiussuoniston
merkitystä.
Huomattakoon, että Ruotsissa valtio osallistuu yksityisteiden tienpitoon noin sadalla miljoonalla eurolla tiepituuden ollessa vain viidenneksen
suurempi kuin Suomessa.
Tiekunnat ovat kustannuspaineessa joutuneet tinkimään teiden kuivatuksen sekä tierakenteiden kunnossapidosta.
Tekemättömyys kuitenkin
kostautuu; aika ei tietä paranna. Tietä ja sen rakenteita tulee jatkuvasti hoitaa, välillä myös korjailla.
Tien kunnolla on vaikutusta kiinteistöjen arvoihin ja muun muassa puun kantohintaan. On siis tieosakkaidenkin etu huolehtia tiestään.
Yksityisteiden tienpito on turhan hajanaista eikä yhteistyötä tiekuntien kesken juuri ole. Kukin painiskelee samojen ongelmien kanssa; mistä löytää esimerkiksi auraaja ja pölynsidonta on kallista.
Tienpitoa voitaisiinkin
tehostaa tiekuntien keskinäisellä yhteistyöllä. Kannattaisi
kokeilla yhteisurakoita ja -hankintoja ja tiekuntien
yhdistämisiä. Silloin yksikköhinnat voivat laskea.
Alalle on viime vuosina
tullut myös osaavia toimijoita kuten tieisännöitsijöitä, joiden puoleen voi kääntyä.
Tienpidossa on arvokasta omata hyvät tiedot ja taidot. Kun vähävarainen jotakin
tekee, kannattaa se aina tehdä
kunnolla. Onneksi yksityisteistäkin alkaa jo löytyä hyviä oppaita muun muassa hallintoon, parantamiseen ja tieyksiköintiin. Kesällä
ilmestyy kunnossapidon
opas.
Kaiken kaikkiaan; yhdestäkään pirtistä ei savu nouse, ellei meillä ole hyvää tiestöä ja sen kaikkein pienimpiäkin väyliä.
JUHA MARTTILA
JAAKKO RAHJA
Juha Marttila on MTK:n puheenjohtaja ja Jaakko Rahja Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
