Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • vierasyliö Pienteillä on huomattavayhteiskunnallinen merkitys

    Pienteitä on usein rinnastettu

    verisuoniston hiussuoniin. Vertaus on monella tavoin

    osuva: kuolio uhkaa, jos hiussuonisto tukkeutuu.

    Pienteitä Suomessa riittää, onhan maa laaja ja eurooppalaisittain varsin harvaan asuttu.

    Valtion hoidossa olevista

    vajaasta 80 000 kilometristä maanteitä noin kolmasosa

    voidaan luokitella pienteiksi. Valtaosa tiestömme hiussuonistoa on kuitenkin yksityisteitä, noin 350 000 kilometriä.

    Kaiken kaikkiaan pienteitä

    on suurin piirtein yhtä paljon kuin matka maasta kuuhun ja noin 10 kertaa maapallon

    ympärysmitta. Näillä teillä on Suomessa koko yhteiskunnan toiminnan kannalta erittäin laaja-alainen ja suuri, ellei

    ratkaiseva merkitys.

    Asuminen, koulukuljetukset, maanviljely, maidonkuljetus, asiakasliikenne yrityksiin,

    metsätalous, alkuaineteollisuus, vapaa-ajan liikenne, kalastus, metsien moninaiskäyttö,

    luonnonsuojelualueet, pyöräily, rallit ja niin edelleen. Luettelo yksityisteiden käyttäjäryhmistä ja liikenteestä on pitkä.

    Eräs keskeinen haaste on liikkumisen ja kuljetusten peruspalvelutason ja päivittäisen liikennöitävyyden turvaaminen. Työ-, koulu- ja asiointimatkat on voitava tehdä turvallisesti ja yhteiskunnan hoivapalvelut on pystyttävä hoitamaan.

    Kiistatta metsärikkauksien hyödyntäminen on hyvinvointimme ja kansantalouden kannalta eräs avainkysymyksistä,

    kuten selvitysmies Jorma Elorannan raporttikin tunnistaa. Vuosikymmenten aikana vaivalla rakennetun liikenneinfrastruktuurin rapautumista teollisuus nyt vähiten kaipaa, muiden harmiensa päälle.

    Puukuljetuksista liki kaikki alkaa pienteiden varrelta.

    Eikä vähätellä sovi myöskään metsien moninaiskäytön

    tuomaa liikenne- ja tietarvetta.

    Mahdollisuus esimerkiksi

    marjastaa, sienestää, metsästää ovat kansallinen rikkaus, joita suomalaisten kannattaa vaalia.

    Maataloudessa rakennemuutos suurempiin tilakokoihin

    ja tuotannon erikoistumisiin tarkoittaa sekin enemmän ja raskaampia kuljetuksia pienteillä. Tarvitaan teitä, jotka jaksavat kantaa harteillaan aiempaa raskaampaa kalustoa ja joille mahtuu leveämpikin laite.

    Suomessa yksityisteiden tienpidon järjestelmä on erinomainen ja edullinen; kolmikantaperiaate tieosakkaat,

    valtio ja kunta. Kullakin on oma roolinsa. Suomalainen systeemi on ylivoimaisen hyvä

    verrattuna mihin muuhun maahan tahansa.

    Tien osakkailta ja käyttäjiltä

    tulee jatkossakin edellyttää omaa panostusta ja kaikkien tarpeellisten töiden säännöllistä tekemistä. Vastuu tiestä ja tienpidosta on ilman muuta osakkailla.

    Yksityisteiden avustaminen

    valtion ja kunnan toimesta on yhteiskuntataloudellisesti

    kannattavaa, jopa välttämätöntä. Kyse on teiden rakenteellisen kunnon turvaamisesta ja tieomaisuuden ylläpidosta, mutta myös asumisen mahdollistamisesta ja elinkeinoelämän kuljetuskustannusten hallinnasta.

    Eräs huomion arvoinen seikka on teiden yleiskäyttöoikeus, joka voidaan ikään kuin ostaa valtion- ja kunnan-

    avustuksilla. Onhan kovin

    epäreilua maksattaa yleiskäyttöoikeus pelkästään tieosakkailla.

    Viime vuosina on valtio

    tukenut asuttujen yksityisteiden

    parantamisia 23 miljoonalla eurolla vuodessa. Tänä vuonna summa on 13 miljoonaa.

    Yhteiskunnan toimintojen

    turvaamisen näkökulmasta kehityksen suunta on kovasti huolestuttava. Herää kysymys; tiedostammeko tarpeeksi

    tiestömme hiussuoniston

    merkitystä.

    Huomattakoon, että Ruotsissa valtio osallistuu yksityisteiden tienpitoon noin sadalla miljoonalla eurolla tiepituuden ollessa vain viidenneksen

    suurempi kuin Suomessa.

    Tiekunnat ovat kustannuspaineessa joutuneet tinkimään teiden kuivatuksen sekä tierakenteiden kunnossapidosta.

    Tekemättömyys kuitenkin

    kostautuu; aika ei tietä paranna. Tietä ja sen rakenteita tulee jatkuvasti hoitaa, välillä myös korjailla.

    Tien kunnolla on vaikutusta kiinteistöjen arvoihin ja muun muassa puun kantohintaan. On siis tieosakkaidenkin etu huolehtia tiestään.

    Yksityisteiden tienpito on turhan hajanaista eikä yhteistyötä tiekuntien kesken juuri ole. Kukin painiskelee samojen ongelmien kanssa; mistä löytää esimerkiksi auraaja ja pölynsidonta on kallista.

    Tienpitoa voitaisiinkin

    tehostaa tiekuntien keskinäisellä yhteistyöllä. Kannattaisi

    kokeilla yhteisurakoita ja -hankintoja ja tiekuntien

    yhdistämisiä. Silloin yksikköhinnat voivat laskea.

    Alalle on viime vuosina

    tullut myös osaavia toimijoita kuten tieisännöitsijöitä, joiden puoleen voi kääntyä.

    Tienpidossa on arvokasta omata hyvät tiedot ja taidot. Kun vähävarainen jotakin

    tekee, kannattaa se aina tehdä

    kunnolla. Onneksi yksityisteistäkin alkaa jo löytyä hyviä oppaita muun muassa hallintoon, parantamiseen ja tieyksiköintiin. Kesällä

    ilmestyy kunnossapidon

    opas.

    Kaiken kaikkiaan; yhdestäkään pirtistä ei savu nouse, ellei meillä ole hyvää tiestöä ja sen kaikkein pienimpiäkin väyliä.

    JUHA MARTTILA

    JAAKKO RAHJA

    Juha Marttila on MTK:n puheenjohtaja ja Jaakko Rahja Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja.

    Avaa artikkelin PDF