Suomalaisvoita 15 euron kilohintaan: "Pientuotanto on täällä kova juttu"
Valio odottaa myyvänsä Yhdysvaltojen markkinoilla tänä vuonna 2,5 miljoonaa voipakettia.Yhdysvalloissa kuluttajat käyttävät dollarinsa yhä useammin pienten valmistajien tuotteisiin, lähi- ja luomuruokaan.
"On täällä kova juttu, että olemme pientuottajien omistama yritys, jonka tuotto menee viljelijöille eikä kansainväliselle suuryritykselle ", Valion tytäryhtiön Finlandia Cheesen toimitusjohtaja Emma Aer kertoo.
Kasvun kohdistuminen pienten valmistajien tuotteisiin on Aerin arvion mukaan todellinen haaste amerikkalaisille elintarvikejäteille.
Hormoni- ja gmo-vapaus ovat näyttävästi esillä Finlandia Cheesen pakkauksissa. Sitä edellytetään myös paikallisesti valmistetuilta tuotteilta. Suunta on myös luonnollisia tuotteita kohti. Voin kulutus kasvaa ja margariinin laskee.
Valio lanseerasi voin USA:n markkinoille kuusi viikkoa Venäjän tuontikiellon jälkeen. Kyse ei ollut pelkästään tuontikieltoon vastaamisesta, mutta se pani vauhtia uusien markkinoiden etsimiseen.
Aerin mukaan voita myydään Yhdysvalloissa tänä vuonna arviolta 2,5 miljoonaa pakettia, mikä on murto-osa Venäjälle viedystä määrästä. Amerikan markkinoilta saatava hinta on kuitenkin selvästi korkeampi kuin Venäjältä tai kotimaasta.
"Teemme parhaamme Venäjän aukon korjaamisessa. Markkina-asemaa ei muuteta hetkessä, ellei lähdetä polkemaan hintoja."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


