Piittaamattomuus lisääntynyt liikenteessä: Lähes joka toiseen kuolonkolariin liittyy ylinopeus tai päihteet
Turvavyöttömien uhrien osuus oli pitkän ajan keskiarvoa korkeampi. Turvavyön käyttö olisi voinut pelastaa 33 nyt kuollutta henkilöä.
Moottoriajoneuvo-onnettomuuksista yleisimpiä olivat kohtaamis- ja suistumisonnettomuudet. Kuva: Joel RosenbergOnnettomuustietoinsituutin tuoreen viime vuotta koskevan raportin mukaan onnettomuuksien pääaiheuttajista 45 prosenttia eli lähes joka toinen ajoi vähintään 10 kilometria tunnissa ylinopeutta ja 40 prosenttia taas oli jonkun päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena. Yleisimmin pääaiheuttaja oli alkoholin vaikutuksen alaisena.
Raportti kokoaa tiedot viime vuonna tapahtuneista tutkijalautakuntien tutkimista, kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista.
Viime vuonna tapahtui kaikkiaan 193 tutkijalautakuntien tutkimaa, kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta. Niistä 151 oli moottoriajoneuvo-onnettomuuksia, 40 jalankulku- ja pyöräilyonnettomuuksia sekä kaksi kevyiden sähköajoneuvojen onnettomuuksia. Onnettomuuksissa kuoli yhteensä 209 henkilöä.
Moottoriajoneuvo-onnettomuuksista yleisimpiä olivat kohtaamis- ja suistumisonnettomuudet. Ne kattoivat viime vuonna yhteensä 77 prosenttia onnettomuuksista.
Suurin osa, eli 71 prosenttia kaikista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista tapahtui, kun nopeusrajoitus oli 80 kilometriä tunnissa tai korkeampi. Valtaosa kaikista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista tapahtui kuivalla tiellä ja kirkkaalla tai pilvipoutaisella säällä.
Moottoriajoneuvo-onnettomuuksien taustalla on yleensä monia riskitekijöitä, joista keskeisin löytyy usein ratin takaa. Yleisesti tarkasteltuna onnettomuuksista 89 prosentissa eli lähes yhdeksästä kymmenessä vaikutti taustalla jokin ihmiseen liittyvä riskitekijä, kuten kuljettajan päihtymys, turvalaitteiden käyttämättömyys tai ajonopeus. Liikkumisvälineeseen liittyviä riskejä, kuten ajoneuvon tai renkaiden vikoja, esiintyi 62 prosentissa onnettomuuksista. Samoin liikenneympäristöön liittyviä riskitekijöitä tunnistettiin 62 prosentissa onnettomuuksista. Näitä olivat muun muassa keskikaiteiden puute tai tien huono kunto. Huomionarvoista on, että onnettomuuksien taustalta löytyy vain harvoin pelkästään ajoneuvoon tai liikenneympäristöön liittyviä riskitekijöitä.
Turvavyöttömien osuus henkilö- ja pakettiauto-onnettomuuksissa oli pitkän ajan keskiarvoa korkeampi. Vuonna 2021 henkilö- ja pakettiauto-onnettomuuksissa kuoli 65 ja vammautui 15 henkilöä, joilla ei ollut turvavyö käytössä. Tutkijalautakuntien arvion mukaan turvavyö olisi voinut pelastaa puolet niistä henkilö- ja pakettiautossa kuolleista, jotka eivät käyttäneet turvavyötä, eli 33 henkilöä. Ja toisaalta, 19 turvavyötä käyttänyttä henkilöä pelastui turvavyön ansiosta kuolemalta.
”Onnettomuudet ovat tyypillisesti riskikasaumia. Niiden pääaiheuttajien, jotka ajoivat selvin päin, nopeusrajoitusten mukaisesti ja turvavyö kiinnitettynä, osuus oli vuonna 2021 ennätyksellisen pieni”, Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuustutkija Niina Sihvola sanoo tiedotteessa.
20 vuoden keskiarvosta on tultu alas kymmenen prosenttiyksikköä, eli viime vuonna pääaiheuttajista vain joka viides ajoi sääntöjen mukaisesti.
- Osaston luetuimmat






