Kiinalainen Temu on maaseudulla asuvien suosikkiverkkokauppa: ”Temusta on tullut syrjäseutujen lähikauppa”
Viimeisimmän vuoden aikana 74 prosenttia suomalaisista on Postnordin kyselyn mukaan tehnyt ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista.
Postipalveluyhtiö Postnordin kyselytutkimuksen mukaan kiinalainen verkkokauppajätti Temu on Suomen suosituin verkkokauppa maaseudulla asuvien keskuudessa. Kuva: Pekka FaliPostipalveluyhtiö Postnordin kyselytutkimuksen mukaan kiinalainen verkkokauppajätti Temu on Suomen suosituin verkkokauppa maaseudulla asuvien keskuudessa. Tutkimukseen vastanneista maaseudulla asuvista suomalaisista 34 prosenttia on ostanut tuotteita Temusta viimeisen kolmen kuukauden aikana, kun suurissa kaupungeissa asuvilla vastaava luku on 23 prosenttia, keskisuurissa kaupungeissa asuvilla 25 prosenttia ja pienissä kaupungeissa asuvilla 29 prosenttia.
Vastaava ilmiö on havaittavissa myös muissa Pohjoismaissa, sillä Temu on kaikissa Pohjoismaissa maaseudulla asuvien suosituin verkkokauppa. Maaseudulla asuvista ruotsalaisista 32 prosenttia, tanskalaisista 42 prosenttia ja norjalaisista 50 prosenttia ilmoitti ostaneensa Temusta tuotteita viimeisen kolmen kuukauden aikana.
”On mielenkiintoista huomata, että kaikissa Pohjoismaissa Temua suositaan etenkin maaseudulla. Samaan aikaan kun pienillä paikkakunnilla ja maaseututaajamissa perinteiset kivijalkakaupat ja muut palvelut vähenevät, laajan valikoiman tarjoava verkkokauppa ja kotia lähellä oleva paketin noutopiste on osaltaan tullut täyttämään palvelutyhjiötä. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että Temusta on tullut syrjäseutujen lähikauppa”, Suomen PostNord Oy:n myyntijohtaja Linda Nyberg kommentoi tiedotteessa.
”Taantuman aikana pohjoismaalaiset ovat laajasti päätyneet budjettiystävällisiin vaihtoehtoihin myös verkkokaupassa.” Linda Nyberg
Viimeisimmän vuoden aikana 74 prosenttia suomalaisista on Postnordin kyselyn mukaan tehnyt ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista. 58 prosenttia tutkimukseen vastanneista kertoo, että verkkokauppaostoksia tehdään ulkomailta halpojen hintojen takia.
”Taantuman aikana pohjoismaalaiset ovat laajasti päätyneet budjettiystävällisiin vaihtoehtoihin myös verkkokaupassa. Rajojen yli tapahtuva verkkokauppa on luonut hintatietoisen ja hyvin kilpaillun markkinan verkkokaupassa, mutta talouden elpyessä tilanne voi muuttua ja hintatietoisuuden tilalle voi tulla uudenlaisia verkkokaupan trendejä”, Nyberg pohtii.
Postnordin kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1000 18–79-vuotiasta Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Tanskassa syys- ja lokakuussa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

