Miksi keski-ikäinen tilaa krääsää Temusta, Sheinista tai vastaavasta verkkokaupasta?
Uutuudenviehätys vetää suomalaisia kiinalaisiin verkkokauppoihin, joista ostetut tuotteet ovat pahimmillaan vaarallisia.
Kiinassa valmistetut ja kuluttajan verkosta tilaamat tuotteet eivät välttämättä täytä eurooppalaisia kriteerejä. Kuva: Aatu Jaakkola"Onpa kiva takki, onko toi uusi?"
"Ei, ihan vanha riepu vaan."
Jokainen meistä on varmaankin käynyt tällaisen keskustelun jonkun tuttavan kanssa. Usein käyty vuoropuhelu tuli mieleeni, kun mietin, miksi ihmeessä kukaan ostaa vaatteita Temusta, Sheinista tai muista verkon halpakaupoista.
Syitä jättää ostamatta on nimittäin monia. Yksi niistä on tuoteturvallisuus.
Kiinassa valmistetut ja kuluttajan verkosta tilaamat tuotteet eivät välttämättä täytä eurooppalaisia kriteerejä. Kaupan liitto testasi asiaa ostamalla Temu-verkkokaupasta 14 tuotetta toukokuussa. Yksikään niistä ei täyttänyt eurooppalaiselle myyjälle asetettuja vaatimuksia.
Kuudessa tuotteessa vaarallisten aineiden raja-arvot ylittyivät. Vaateostokset läpäisivät Kaupan liiton testiostoissa kemialliset testit, mutta muissa testeissä niistä on löydetty kemikaalijäämiä (esimerkiksi Ylen MOT 7.4.). Hirvittää ajatella, että esimerkiksi oma lapseni pukisi tällaisen vaatteen päälleen.
Testivaatteiden laatu oli huono. Ne eivät vastanneet markkinapaikalla ollutta kuvaa tuotteesta tai materiaali oli ohutta ja materiaalitiedot puutteelliset.
Kierrätysmarkkinoilla tällainen tuote on usein arvoton. Osa kirpputoreista kieltäytyy myymästä niitä, vaikka ne saavatkin verkkokauppojen tuotteita käyttämättöminä alkuperäisissä pakkauksissaan (HS 11.7.2024).
Ilmeisesti tuotteet ovat halvan hintansa vuoksi niin turhia, ettei tilausta kannata edes avata.
Usein vastuuttomasta ostokäyttäytymisestä syytetään nuoria. Kansainvälisen tutkimuksen mukaan halpaverkkokauppojen suurimpia asiakkaita ovat keski-ikäiset ja hyvin toimeentulevat naiset. Kaupan liiton huhtikuisen tutkimuksen mukaan Temu on yli 55-vuotiailla suomalaisilla naisilla toiseksi suosituin ja yli 55-vuotiailla miehillä suosituin vaatetuksen verkkokauppa.
Huomaan itse tekeväni huonoja ostospäätöksiä erityisesti väsyneenä ja kaivatessani piristystä. Temu-tavaroiden ostaminen verkosta ajoittuu todennäköisesti iltaan ja sillä haetaan jännitystä ja rentoutumista. Shoppailu voi olla fantasiointia ja unelmointia varsinaisten käyttötavaroiden hankinnan sijaan.
Tavaran huono laatu voi jopa antaa syyn tilata taas seuraava tavara. Ikävä kyllä planeettamme ei kestä ajattelematonta shoppailua.
Huonolaatuisen ja pahimmillaan myrkyllisen tuotteen tuottaminen voi viedä aivan yhtä paljon luonnonvaroja ja pilata ympäristöä jopa enemmän kuin tuhansia käyttökertoja kestävän tuotteen.
Suomalaiset maksavat vaatteesta aiheutuvat ongelmat, ja kiinalainen verkkojätti kerää voitot. ”Ei mitään päällepantavaa” -kriisiä kymmenet huonot vaihtoehdot vain syventävät. Laadukkaaseen vaatteeseen voi luottaa uudestaan ja uudestaan ja usein se vain paranee vanhetessaan.
Kehutaan toisiamme siis vaatteista, joita on käytetty jo monta kertaa, ja jotka näyttävät taas yhtä ihanilta.
Kolumnin kirjoittaja on Maaseudun Tulevaisuuden verkkopäällikkö.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




