Perunalastutehdaspäätös venyy – "Jättirekat auttamaan sipsikuljetuksia"
Hallituksella ei ole taloudellisia keinoja auttaa ahvenmaalaisia. Kansanedustaja Mats Löfström (r.) ehdottaa jättirekkoja Suomen maanteille, jotta Ahvenanmaan kuljetusten kilpailukyky kohensi. Saarimaakunnassa pitkät rekat ovat sallittuja.
Ahvenanmaan asioista hallituksessa vastaava liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) vieraili tiistaina Orklan tehtaalla Ahvenanmaalla. Kuvassa toimitusjohtaja Pasi Flinkman (vas.), viestintäjohtaja Håkon Mageli, kansanedustaja Mats Löfström (r.), ministeri Anne Berner ja maakuntaneuvos Katrin Sjögren. Kuva: Kari SalonenSALTVIK
Ahvenanmaan sipsitehtaan kohtaloa koskeva päätös vie vielä viikkoja, arvio Orklan Snacksin Suomen-toimitusjohtaja Pasi Flinkman tiistaina yhtiön tehtaalla Ahvenanmaan Haraldsbyssä.
"Päätöksentekoon menee vielä viikkoja – jopa kuukausi", hän kertoo.
Neuvottelut venyvät, koska yhtiö haluaa vielä selvittää mahdollisia keinoja säilyttää edes osa tehtaan toiminnasta Ahvenanmaalla.
Flinkmanin mukaan yhtiössä ei ole sitouduttu vielä mihinkään yksittäiseen ratkaisuun. Kaikki vaihtoehdot ovat edelleen auki ja yhtiö haluaa päättää asiasta huolella.
Elintarvikeyritys ilmoitti helmikuussa aloittavansa yt-neuvottelut, jotka koskevat koko henkilöstöä Ahvenanmaalla ja markkinointi- ja myyntihenkilöstöä Vantaalla.
Tehtaan sulkemisen on arvioitu vievän satoja työpaikkoja. Saarimaakunnassa on lisäksi 65 perunanviljelijää, jotka ovat tehtaasta riippuvaisia. Se jalostaa perunaa lastuiksi ja pakasteperunoiksi yhteensä noin 28 000 tonnia vuodessa.
Yhtiön mukaan tehdas voidaan lopettaa ja siirtää sen tuotanto kokonaan muualle esimerkiksi yhtiön toimipisteeseen Latviassa. Yksi vaihtoehto on, että osa tehtaan toiminnoista siirrettäisiin muualle. Kolmas vaihtoehto myös on, että yhtiö puolestaan sijoittaisi entisestään tehtaaseen.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) vieraili Orklan tehtaalla. Suuria uutisia ei ministerillä ollut tuotavana. Hän toivoo, että tehdas pysyy Ahvenanmaalla. Vierailun aikana selvisi, että hallituksella ei ole taloudellisia keinoja auttaa sulkemisuhan alla olevaa tehdasta.
Berner vastaa hallituksessa myös Ahvenanmaan asioista. Ministeri uskoo, että valmisteilla olevasta yhteiskuntasopimuksesta voi olla jotain hyötyä yhtiölle.
Flinkman myöntää, että sopimuksella olisi konkreettista merkitystä, koska sen avulla yhtiö voisi säästää muun muassa palkkauskustannuksissa. Hänen mukaan ongelma on, että kilpailukyky suhteessa yhtiön muihin toimijoihin on rapissut.
Toimitusjohtaja sanoo, että sipsien laatuun valmistuspaikalla ei käytännössä ole merkitystä. Hän uskoo, että kuluttajan ostopäätöksessä painaa sekä hinta että valmistuspaikka.
"Kotimaisuuden merkitys on kasvussa", hän myöntää.
Yksi vaihtoehto on tehostaan Ahvenanmaan ja Suomen välisiä kuljetuksia. Kansanedustaja Mats Löfströmin (r.) mielestä Suomessa pitäisi harkita, että niin sanotut jättirekat sallittaisiin myös Suomen maaperällä. Hän sanoo, että Liikennevirasto Trafin pitäisi harkita, että se sallisi kuljetukset Ahvenmaan ja Suomen välisillä yhteyksillä.
"Ahvenanmaalla rekat on jo sallittu."
Flinkmanin mielestä ehdotusta pitäisi harkita vakavasti.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
