
Kehnot sillat estävät kuljetuksia maaseudulla
Painorajoituksia joudutaan asettamaan heikoille silloille paljon enemmän kuin tähän asti on laskettu. Jättirekoista ja kokonaispainojen nostosta saatavat hyödyt näyttävät hupenevan olemattomiin.Liikennevirasto arvioi, että painorajoituksia asetetaan runsaalle 400 sillalle. Lisäksi kuntien vastuulla on vähintään 80–120 heikkoa siltaa. Yksityisteiden kunto on arvoitus.
”Kyse on enemmästä kuin kymmenistä tai sadoista silloista, joille tarvitaan painorajoituksia yksityisteillä”, toiminnanjohtaja Jaakko Rahja Tieyhdistyksestä arvioi.
Rahja ymmärtää teollisuuden vaatimukset tehostaa kuljetuksia nostamalla painoja. Hyödyt jäävät kuitenkin saamatta, jos pienet tiet ja sillat eivät kestä. Puu lähtee alemman tieverkon varresta.
Koneyrittäjien liiton toiminnanjohtaja Matti Peltola pitää rajoitusten ainoana hyvänä puolena, että teiden ja siltojen heikkoon kuntoon havahdutaan.
Hän vaatii lisää rahaa korjauksiin. ”Muutoin kokonaispainojen nostosta ei ole etua.”
Maanantaina asetetut painorajoitukset hämmentävät mynämäkeläistä autoilijaa Veli-Matti Haanperää. Turvesuo jäi mottiin kahden sillan väliin. Kiertotiet ovat pitkiä hiekkateitä ja niin kapeita, ettei niille mahdu kahta raskasta ajoneuvoa vastakkain.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


