”Yrityksen pitää selvitä vallitsevissa olosuhteissa”
”Organisaatio menestyy, jos sen tarjoamat palvelut ovat asiakkaille hyödyksi”, painottaa Pro Agria -keskusten liiton toimitusjohtaja Juha Nuutila. KARI SALONEN Kuva: Viestilehtien arkistoMaatilat kamppailevat taloudellisissa vaikeuksissa ja toimintaympäristössä on paljon sellaista, mitä yrittäjä ei pysty muutamaan.
Silloin kannattaa keskittyä asioihin, joihin itse pystyy vaikuttamaan, kannustaa Pro Agria keskusten liiton toimitusjohtaja Juha Nuutila.
”Yrityksen pitää selvitä vallitsevissa olosuhteissa. Tässä me haluamme auttaa: mitä voisi tehdä, jotta selviää paremmin. Pro Agrian tavoite on auttaa asiakasta menestymään.”
Nuutilan mukaan tarjolla on palveluita, joilla yrittäjä voi kehittää kilpailukykyään, tuotantoaan ja kustannusten hallintaa.
Vuoden alussa työssään aloittanut Nuutila toivoo, etteivät taloudellisesti tiukoilla olevat tuottajat säästäisi neuvontapalveluista.
”Täällä on laskettu, että sata euroa maksavalla palvelulla koituu 500 euron hyöty.”
Nuutila siirtyi neuvontajärjestön palvelukseen SOK:n rautakaupan ketjujohtajan tehtävästä.
Sitä ennen hän työskenteli johtajana muun muassa Keskon maatalous- ja konekaupassa.
Hän haluaa Pro Agrian palveluiden kehittämisessä hyödyntää edellisissä työpaikoissaan kerryttämäänsä osaamista sähköisestä maailmasta ja asiakasymmärryksestä.
”Pitää mennä sinne, missä asiakkaat ovat eli digitaalisten palveluiden pariin”, Nuutila sanoo.
Tavoite on tarjota asiakkaille monikanavainen kokonaisuus, jonka tärkeä osa ehkä jo pian on sähköinen työpöytä.
”Asiakkaalla olisi pääsy hänelle tärkeisiin palveluihin ja ohjelmiin sekä tieto siitä, miten ja keneltä saa henkilökohtaista opastusta.”
”Organisaatio menestyy, jos sen tarjoamat palvelut ovat asiakkaille hyödyksi”, Nuutila painottaa.
Hän vakuuttaa Pro Agrian kulkevan etukenossa ja neuvojien asiantuntemuksen riittävän nykyaikaisten maatilojen ja maaseutuyritysten neuvontaan.
Asiantuntemusta kerrytetään muun muassa pitämällä tiivistä yhteyttä koti- ja ulkomaiseen tutkimukseen sekä Ruotsin ja Tanskan neuvontajärjestöihin.
”Palveluiden kehittämisessä asiakkaiden kokemukset ja palaute ovat tärkeitä”, Nuutila sanoo.
Maatalouden rakennemuutos vääjäämättä vähentää asiakkaita mutta ei välttämättä ostettujen palveluiden määrää.
Entistä suuremmat tilat tarvitsevat aikaisempaa enemmän erilaista asiantuntijoiden tarjoamaa tietoa ja ovat valmiita siitä maksamaan, Nuutila selittää.
Hän uskoo, että voittoa tuottamaton jäsenten omistama yhdistys on asiakkaan kannalta kustannustehokkain tapa tuottaa palveluita.
Parhaillaan liitto yhdessä alueellisten Pro Agria -keskusten kanssa valmistelee strategiaa vuoteen 2020.
Työ on vasta alussa, mutta Nuutilan mukaan valmistelua tehdään hyvässä yhteisymmärryksessä.
Maija Ala-Siurua
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
