Saksalainen nauttii yli sata litraa olutta vuodessa
BERLIINI (MT)
”Se ken olutta juo, tukee maataloutta.” Iskulause lukee seinällä ja paidoissa maailman suurimpien ruoka- ja maatalousmessujen Grüne Wochen pienpanimoiden osastolla. Vaikuttavan pullokokoelman yllä kerrotaan, että Saksassa valmistetaan noin 5 000:ta erilaista olutta.
Saksalaisilla on kaikin puolin mutkaton suhde olueen. Sitä pidetään elintarvikkeena, seurustelujuomana ja ruuan kyytipoikana. Grüne Woche -messuilla hanat kiiltelevät liki jokaisella osastolla.
Messuvieraat pysähtyvät tuon tuosta maistelemaan oluita pienistä laseista. Taustalla raikaa maakuntien ja eri maiden musiikki. Ei ole yllätys, että Baijerin messuosastolla on riehakas meno. Onhan alue tunnettu maailman suurimmista olutfestivaaleista, Oktoberfestistä.
Saksalainen nauttii vuodessa yli sata litraa olutta. Näin kerrotaan Grüne Wochen lehdistökeskuksesta. Vain kahvilla on suurempi menekki.
Uusin trendi ovat käsityöoluet, joissa laatu ratkaisee, ei määrä. Pienpanimot saavat oluen neljästä pyhästä raaka-aineesta, vedestä, maltaasta, humalasta ja hiivasta, esiin aivan uudenlaisia makuja, kuten hedelmää, kukkaa, vaniljaa ja mausteisuutta.
Oluen ikäraja on Saksassa 16 vuotta, joka on alhainen Pohjoismaiden näkövinkkelistä.
Suomessa olutta juodaan vähemmän kuin Saksassa, noin 85 litraa vuodessa asukasta kohden. Silti katukuvassa näkyy enemmän humaltuneita ihmisiä kuin Saksassa.
KATJA LAMMINEN
Grüne Woche -messut päättyvät 25.1.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
