Kaupan liitto: "Ruuan hinta laskee – tai ainakaan se ei kauheasti nouse"
Kuluttajat näyttävät vaihtavan yhä useammin halvempiin merkkeihin.
Kaupan liiton mukaan yksi suuntaus päivittäistavarakaupassa on, että kuluttajat valitsevat yhä enemmän kaupparyhmien omia merkkejä. Kuva: Kari SalonenKaupan liiton mukaan kaupan alalla on edessään jälleen nahkea vuosi. Liitto ennustaa vähittäiskaupalle täksi vuodeksi puolen prosentin kasvua liikevaihdon määrään.
Liiton pääekonomistin Jaana Kurjenojan mukaan kyseessä ei ole mikään suuri käänne, koska yhteiskunnassamme ei yksinkertaisesti ole edellytyksiä sellaiseen kasvuun kuin aiempina vuosikymmeninä.
"Tämä on hidasta suossa tarpomista", Kurjenoja toteaa kehityksestä.
Kuluttajat vaihtavat halvempaan
Ruuan hinnan Kurjenoja ensin arvioi jatkavan laskuaan, mutta sitten hän tarkentaa, että "ainakaan se ei kauheasti nouse". Perusteluna on, että päivittäistavarakaupassa kilpailu markkinaosuuksista jatkuu edelleen.
Kurjenojan mukaan Suomi noudattaa tässä muun Euroopan, kuten Ison-Britannian esimerkkiä.
"Toki sekin vaikuttaa, mitä tapahtuu raaka-aineiden hinnoille", hän lisää.
Päivittäistavarakaupassa yleinen suuntaus joka tapauksessa tuntuu olevan, että kuluttajat vaihtavat halvempiin, kuten kaupan omiin merkkeihin.
Tukkukaupallakin on vaikeaa
Myönteisiä merkkejä kauppasektorilla on se, että liikevaihtoa kasvattaneiden yritysten määrä on lähtenyt pieneen nousuun.
Aloista parhaiten porskuttavat urheiluvälineet ja kodintekniikka.
Sen sijaan vähittäiskaupan kaikki kolme suurinta eli päivittäistavara-, tavaratalo- sekä rautakauppa ovat kyykänneet.
Samoin on tehnyt rakennemuutoksista ja kansainvälisestä kilpailusta kärsivä tukkukauppa, joka on menettänyt liikevaihtoaan lähes kaikilla aloilla. Näin on käynyt esimerkiksi maataloustuotteiden ja eläinten kaupan osalta.
Tosin nyt on tukuillekin pientä myönteistä kehitystä odotettavissa: Kaupan liitto ennustaa, että muun muassa rakentamisen elpyminen vetää tukkukauppaa parin prosentin kasvuun.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

