Romutuspalkkio kasvatti huimasti valtion verotuloja
Uusien autojen ostosta kertyi sekä autoveroa että arvonlisäveroa.
Romutuspalkkio kasvatti valtion verotuloja lähes 26 miljoonalla eurolla viime vuonna. Kuva: Jarmo PalokallioViime vuoden romutuspalkkiokokeilu oli menestys. Autokanta nuoreni, autokauppa piristyi ja valtion verotulot kasvoivat.
Romutuspalkkiokokeilussa uuden vähäpäästöisen auton ostaja sai 1 500 euron romutuspalkkion romuttaessaan samaan aikaan omistamansa vähintään 10 vuotta vanhan henkilöauton. Tavoitteena oli edistää autokannan uudistumista, vähentää liikenteestä aiheutuvia päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta.
Kokeilun tuloksena romutettiin noin 5 500 liikennekäytössä ollutta ja noin 2 500 liikennekäytöstä poistettua autoa. Vain noin kymmenesosa näistä autoista olisi romutettu ilman palkkiota.
Romutettujen autojen keski-ikä oli 18,6 vuotta.
Trafin ja autoalan yhteistyössä toteuttaman seurantatutkimuksen tulosten perusteella noin 60 prosenttia kokeilussa hankituista uusista autoista olisi jäänyt ostamatta ilman kokeilua. Siksi valtio hyötyi palkkiosta moninkertaisesti siihen uhrattujen panoksiin verrattuna.
Valtiolle kertyi kokeilun aikana myydyistä uusista autoista noin 28,4 miljoonaa euroa autoverotuloja ja lisäksi 27,5 miljoonaa euroa arvonlisäverotuloja.
Palkkion tuoma lisäys autoveron tuottoon oli 17 miljoonaa ja arvonlisäveroon 16,5 miljoonaa euroa. Valtio maksoi romutuspalkkioina 8 miljoonaa euroa, joten kokeilu tuotti valtiolle selvästi kustannuksiaan enemmän.
Trafin arvion mukaan valtio jäi plussalle noin 25,5 miljoonaa euroa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

