EK pelkää Suomen joutuvan pulaan, jos meriliikennettä häiritään tai kriisi kuumenisi – ”Uuden hallituksen ryhdyttävä edistämään pohjoista vaihtoehtoa”
Suomen olisi parannettava Oulun ja Tornion välisiä tie- ja raideyhteyksiä, mutta lisäksi tarvitaan yhteistyötä läntisten kumppanien kanssa.EK eli Elinkeinoelämän keskusliitto haastaa uutta hallitusta kehittämään vaihtoehtoisia reittejä Suomen ulkomaankaupalle.
Tarvetta on, sillä Suomi on tällä hetkellä lähes täysin merikuljetusten varassa ja se tekee maastamme haavoittuvan saarivaltion tapaan. Tilanne on muuttunut aiempaa kriittisemmäksi Venäjän sulkeuduttua.
”Siksi meidän on varauduttava aiempaa paremmin Itämeren logistiikkaa koskeviin riskeihin, poikkeusoloihin ja häiriötilanteisiin. Tulevan hallituksen on panostettava vaihtoehtoisiin pohjoisiin reitteihin yhteistyössä Ruotsin ja Norjan kanssa”, tähdentää EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies liiton tiedotteessa.
Hänen mielestään investointien pitäisi hyödyttää kuljetuksia myös normaalioloissa.
EK ei näe uhkakuvana pelkästään meriliikenteen tahallista häirintää tai ennakoimatonta selkkausta, vaan konflikti myös kauempana maamme rajoista saattaisi vaikuttaa yllättävästi. Varustamot voisivat vetäytyä Itämeren markkinoilta jyrkästi nousevien vakuutusmaksujen takia. Sen johdosta Itämeren kuljetukset keskeytyisivät ja vaikeuttaisivat vakavasti suomalaisyritysten toimintaa.
Yhteistyö Ruotsin ja Norjan kanssa sekä Naton ja EU:n tuki on tärkeää.
Ratkaisuksi EK näkee vaihtoehtoiset ulkomaanreitit pohjoisessa Ruotsin ja Norjan tie- ja rataverkkojen sekä satamien kautta. Tällä hetkellä niiden kapasiteetti riittäisi kuitenkin vain murto-osaan Suomen tarpeesta. Pullonkaulaksi muodostuisivat eri raideleveydestä johtuvat junanvaihdot ja siirtokuormaukset, satamapalveluiden riittävyys sekä kuljettaja- ja kalustopula.
EK on tehnyt seitsenkohtaisen listan Suomen tulevalle hallitukselle ulkomaankaupan turvaamiseksi. Keskeistä on Suomen, Ruotsin ja Norjan yhteistyö sekä EU:n ja Naton saaminen hankkeisiin mukaan. Kansallisesti tärkeintä olisi parantaa Oulun ja Tornion välisiä tie- ja rautatieyhteyksiä sekä kehittää siirtokuormausterminaaleja.
Lisäksi kriisitilanteessa lentoliikenteen merkitys kasvaisi entisestään.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





