Kun jauhelihaa ei saa, tilalle voi ostaa karkista valmistetun korvikkeen ‒ makeiskauppias ottaa tuotteella kantaa viljelijän asemaan
Perheyritys on aiemminkin ottanut suorasanaisesti kantaa yhteiskunnallisiin epäkohtiin.
Urjalan makeistukku toi viime viikolla myyntiin ”Kotimainen korvikekarkkijauheliha” -tuotteen. Kuva: Kuvakaappaus: Urjalan MakeistukkuPerheyritys Urjalan Makeistukku ottaa räväkästi kantaa kauppojen hyllyillä näkyvään jauhelihan saatavuusongelmaan.
Yritys lanseerasi viime viikolla markkinoille Kotimainen korvikekarkkijauheliha -tuotteen. Se on kotimaista metrilakua, joka on tehty jauhelihaa muistuttavaksi.
”Halusin tehdä kantaaottavan tuotteen hyvän asian eli kotimaisen maatalouden ja viljelijöiden puolesta. Olen aina ollut heikomman ja sorretun puolella”, yrittäjä Timo Tuominen kommentoi MT:lle.
”Halusin tehdä kantaaottavan tuotteen hyvän asian eli kotimaisen maatalouden ja viljelijöiden puolesta.”
Kotimainen korvike -tuotteen tuoteselostuksessa sanaillaan muun muassa seuraavasti:
”Mitäs tänään pantaisiin?"
Pannaanko lammasta?
Ei, pannaan suomalaista pientuottajaa (halvalla)!"
Tilalliset kärsivät talousahdingossa samaan aikaan, kun päivittäistavarakaupan jätit tahkovat voittoa. Se mikä kansaa, K-apitalistia ja S-osialistia yhdistää, kyl´ kotimaista maatalousyrittäjää ryöstää saa!
Meillä Suomessa ruokakaupoissa on sata metriä leveät irtokarkkihyllyt, mutta samaan aikaan tyhjät jauhelihahyllyt kuin Neuvostoliitossa konsanaan. On kauppiailla verottomat optio-osingot ja perseaukiseksi halpuutetut maajussit.
Kun kyse on kotimaisista tuottajista ”niin vain halpuutus merkitsee”. Miksi reilua kauppaa ei voi käydä myös Suomessa?”
”Miksi ei ole olemassa kotimaista reilun kaupan tuotetta?”
Innoitus kantaaottavaan makeistuotteeseen sai alkunsa kauppareissulla, Tuominen kertoo.
”Mulle on ollut käsittämätöntä ymmärtää, että kun ruokakauppojen pitäisi olla ruokakauppoja, niin sitten on karrikoiden sata metriä pitkät irtokarkkiosastot ‒ mutta tyhjät jauhelihahyllyt”, yrittäjä hämmästelee.
Makeisyrittäjä haluaisi pystyä ostamaan kotimaista ruokaa hyvällä omallatunnolla.
”Kun ostan maitoa tai jauhelihaa, niin pitäisihän viljelijän saada siitä kohtuullinen hinta. Mutta nyt näin ei todellakaan ole. Miksi ei ole olemassa kotimaista reilun kaupan tuotetta?”
Timo Tuomisen mukaan kantaaottavat tuotekuvaukset eivät ole yrityksen markkinointitemppu.
”Näkyvyyttä voidaan toki saada, mutta kyllähän tämä joitakin asiakkaitamme ärsyttääkin. Mutta ajattelen, että kun riittävän ärhäkästi jonkin asian tuo esiin, niin sillä voi pystyä vaikuttamaankin.”
Urjalan makeistukku oli aiemmin otsikoissa Persu's Makeis Sekoomus -karkkipussillaan. Tuolloin Tuominen kimpaantui Petteri Orpon (kok.) hallituksen suunnitelmista korottaa makeisten arvonlisäveroa.
Lopulta hallitus perääntyi suunnitelmastaan.
Tuominen toivoo, että myös viljelijöiden ahdinkoon viimein reagoitaisiin.
”Jauheliha kaupasta on ollut vähän niin kuin sähkö pistorasiasta. Mutta kuten nähdään, sekin voi loppua. Tänään se on jauheliha, huomenna se voi olla maito, mitähän sitten seuraavana päivänä?”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





