Sisävesilaivoja uhkaavat yrittäjien ikääntyminen ja tiukat palomäärykset
"Seurauksena laivoja on nyt myynnissä ulkomaille. Suomessa taidetaan noudattaa EU-direktiivejä mallilapsen tavoin, aina ei ehkä nähdä metsää puilta", laivaväen puheenjohtaja Juha Nyberg sanoo.
Rannikko- ja sisävesiliikenteessä puksuttaa yhteensä arviolta 150 alusta. Kuva: LEHTIKUVA / MARTTI KAINULAINENIsojen matkustajalaivojen meriliikenteen lisäksi Suomessa on vilkas pienempien alusten sisävesi- ja rannikkomatkailun verkosto. Rannikko- ja sisävesiliikenteessä puksuttaa yhteensä arviolta 150 alusta, kertoo Suomen matkustajalaivayhdistyksen puheenjohtaja Juha Nyberg.
"Näiden alusten ja veneiden matkustajamäärä on kaudessa noin 4,5 miljoonaa, mistä pääkaupunkiseudun osuus on runsaat kaksi miljoonaa. Sisävesien aluksilla risteilee vuosittain runsaat 500 000 ihmistä."
Pienalusten verkostoa voi Nybergin mukaan pitää koko Suomen isommat vesialueet kattavana, vaikka alan yrittäjien määrä onkin jonkin verran laskenut.
"Suomi on tässä mielessä aika hyvin katettu. Satamakaupungeissa liikennöidään pääkaupunkiseudun lisäksi muun muassa Kotkassa, Turussa ja Porissa. Samoin sisävesillä on laivoja isommilla järvillä Inarinjärveä myöten."
Nybergin mukaan sisävesi- ja rannikkoalusten asiakkaista suurin osa on yhä suomalaisia, vaikka ulkomaalaisten turismi Suomeen onkin lisääntynyt.
"Ulkomaalaisista kiinalaisia matkustaa ympäri vuoden pilvin pimein Helsingissä Suomenlinnaan. Jonkin verran matkustajissa on myös venäläisiä."
Valtaosa ajaa reittiliikennettä
Valtaosa pienlaivojen yhdistyksen jäsenyrityksistä järjestää reittiliikennettä. Ne ovat laivavuoroja, joita ei tarvitse erikseen tilata.
"Arviolta 80 prosenttia näistä yrityksistä järjestää jonkinlaista reittiliikennettä. Noin viidesosa on sitten niitä, jotka liikennöivät vain tilauksesta."
Sisä- ja rannikkoliikenteen ongelmaksi voisi Nybergin mukaan mainita sen, että alusten omistajapuolella on ikääntyvää väkeä. Moni alan yrityksistä on perheyrityksiä, eikä luvassa ole niistä kaikissa sukupolvenvaihdosta.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kanssa alan yrittäjillä on Nybergin mukaan paraikaa "aikamoista vääntöä" palontorjunnan määräyksistä.
"Seurauksena laivoja on nyt myynnissä ulkomaille. Suomessa taidetaan noudattaa EU-direktiivejä mallilapsen tavoin, aina ei ehkä nähdä metsää puilta", laivaväen puheenjohtaja muotoilee.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

