Lidl poistaa söpöt piirroshahmot pillimehuista ja muista lapsille suunnatuista tuotteista
Lidl kertoo linjanneensa jo vuonna 2023, ettei se markkinoi epäterveellisinä pidettyjä elintarvikkeita lapsille.
Lidl poistaa söpöt eläinhahmot oman merkin suklaista, makeisista, kekseistä, mehuista ja jäätelöistä vuoden 2025 loppuun mennessä. Kuva: LidlLidl on muuttanut epäterveelliseksi luokiteltujen elintarvikkeiden pakkauksia, jotta ne olisivat vähemmän houkuttelevia lapsille.
Muun muassa pillimehuista poistetaan piirroshahmot ja lapsia houkuttelevat elementit ja söpöt eläinhahmot oman merkin suklaista, makeisista, kekseistä, mehuista ja jäätelöistä vuoden 2025 loppuun mennessä.
Perusteluna ovat lasten lihavuus ja sosiaali- ja terveysministeriön joulukuinen ohjeistus, joka kehottaa välttämään epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia lapsille. Lidl kertoo linjanneensa jo vuonna 2023, ettei se markkinoi epäterveellisiä elintarvikkeita lapsille.
Lapsia esittävien ja lapsia kiinnostavien kuvien käyttö epäterveellisten elintarvikkeiden yhteydessä loppuu kaikessa Lidlin tv-, radio- ja omien kanavien mainonnassa. Niinpä sen mainoksissa perhe ei syö aamupalaksi suklaacroisantteja eikä tarjouslehdessä näy makeismainosta samalla sivulla lelujen kanssa.
”Me emme halua houkutella lapsia epäterveellisten tuotteiden pariin, joten olemme poistaneet esimerkiksi päärynäpillimehusta hauskan hedelmähahmon ja kaakaopaketista suloisen apinan”, kertoo Lidlin laadunvalvonnan osastopäällikkö Suvi Kuutti.
Sen sijaan terveellisistä tuotteista tehdään houkuttelevia: Lidl kertoo myyneensä muumiperunoita ja kiivejä, joiden pakkauksessa on piirroshahmoja, ja paistopisteellä leijona-ruisleipiä Jääkiekkoliiton yhteistyön johdosta.
Lapsiin vetoavia makeispakkauksia nähdään jatkossakin jouluna, pääsiäisenä ja halloweenina. Ruokavalio on kokonaisuus, makeiset kuuluvat juhlapyhiin ja ovat osa kulttuuria, Lidl perustelee.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





