Lidliltä kova tavoite: Yli kolmasosa kaikesta myydystä viljasta täysjyvää
Lidl on asettanut itselleen kunnianhimoisen tavoitteen suomalaisten täysjyväviljan saannin lisäämiseksi.Uusien ravitsemussuositusten mukaan täysjyväviljaa tulisi syödä vähintään 90 grammaa päivässä. Tähän pääsee suomalaisnaisista vain kaksi prosenttia ja miehistä 11 prosenttia.
Nyt Lidl haluaa lisätä täysjyvän määrää suomalaisten ruokavaliossa. Se on asettanut itselleen tavoitteen, jossa täysjyvän osuus kaikista myydyistä viljaraaka-aineista olisi 35 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen lähdetään nykyisestä 27 prosentista.
Tavoite koskee kaikkia tuotteita, joissa on viljaa, eli leipien ja hiutaleiden lisäksi esimerkiksi valmisruokia sekä jäätelöitä.
”Siihen pääseminen ei tule olemaan ihan helppoa, mutta otamme haasteen vastaan. Haluamme edistää terveellistä ja ympäristöystävällisempää ruokavaliota ja täysjyvä on osa sitä”, Lidlin valikoiman vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg kertoo tiedotteessa.
”Tavoitteeseen pääsemiseksi aiomme muun muassa kehittää reseptiikkaamme sekä inspiroida suomalaisia käyttämään kaikille jo tuttuja, perinteisiä kotimaisia täysjyvän lähteitä, kuten kauraa ja ruista."
Lidl kertoo, että tuotteiden reseptiikkaa kehitetään täysjyväpitoisemmaksi sellaisissa tuotteissa, joissa se maun ja koostumuksen puolesta on mahdollista. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi valmisruoat sekä paneroidut kalatuotteet.
Täysjyvätavoite on osa Lidlin kestävän ruokavalion strategiaa, jota toteutetaan kaikissa yli 30 Lidl-maassa. Suomessa asetettu täysjyvätavoite on korkeampi kuin missään muussa maassa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









