Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • YLIÖ Liiketoiminnan osan myynnistä resursseja yritykseen

    Omistajanvaihdoksilla ja siihen liittyvällä buumilla viitataan yleensä ikääntyvien yrittäjien yritysten myymiseen tai sukupolvenvaihdoksiin.

    Omistajanvaihdos on kuitenkin käytännössä muutakin, ja omistajanvaihdoksista pitäisi saada luontainen pienyritysten kehittämisen ja kasvun keino suuremmalle joukolle erilaisia yrityksiä ja kaikenikäisille yrittäjille.

    Erittäin vähäiselle huomiolle keskustelussa on esimerkiksi jäänyt, miten pienyritys voisi kehittyä ja kasvaa myymällä osan liiketoiminnastaan jollekin toiselle yritykselle tai alkavalle yrittäjälle.

    Kun yrityksellä on useita liiketoiminta-alueita, eri tuotteita/palveluja, asiakasryhmiä tai markkina-alueita, niiden johtaminen ja kehittäminen sitoo resursseja ja myös hajauttaa resurssien tehokasta käyttöä. Tämä näkyy yleensä talousluvuissa toiminnan kannattamattomuutena, jonka taustalla on yrityksen kykenemättömyys panostaa riittävästi resursseja eri liiketoimintoihin.

    Esimerkiksi kahden tasavahvan liiketoiminta-alueen välillä ”pallotellaan” rajallisia resursseja aina sinne, missä hätä on suurin tai on saatettu päätyä tekemään melkein ”mitä vain asiakas pyytää”. Näin päädytään tilanteeseen, että yritys on suhteellisen hyvä kaikessa, mutta ei erinomainen missään.

    Tällaisissa tilanteissa pitää miettiä, olisiko jokin liiketoiminnan osa paketoitavissa selkeäksi kokonaisuudeksi ja myytävissä potentiaaliselle ostajalle sen sijaan, että ajettaisiin kyseinen liiketoiminnan osa alas tai luovuttaisiin koko yrityksestä.

    Kyse saattaa olla pienimuotoisestakin liiketoiminnasta, josta kuitenkin joku toinen yritys tai yrittäjäksi aikova saattaa olla kiinnostunut.

    Joissakin tapauksissa liiketoiminnan osasta luopumiseen päädytään yrittäjästä johtuvista syistä, toisinaan taas taustalla ovat yritykseen liittyvät syyt.

    Molemmissa tapauksissa lisäsysäyksen myynnille antaa itse liiketoimintaan liittyvät syyt. Tästä syystä liiketoiminnan osan myynnin motiivit voivat olla moninaisia. Esimerkiksi yrittäjän vaiheittainen valmistautuminen eläkkeelle siirtymiseen, yrittäjän mielenkiinnon hiipuminen markkinoilla tapahtuvien muutosten vuoksi, kiristynyt kilpailu, johon ei kyetä vastaamaan, yrityksen liiketoimintojen rönsyily ja siitä johtuva resurssien tehoton käyttö tai yrityksen kannattavuuden hiipuminen.

    Kun yritys hakee kannattavuutta, on mahdollista myydä sellainen liiketoiminta pois, jonka markkinoilla on vaikea ylläpitää kannattavuutta esimerkiksi juuri kiristyneen kilpailun vuoksi. Vaikka kaupan kohteena ollut yritys tai liiketoiminta olisi ollut kannattavuudeltaan korkeintaan vaatimatonta, on tutkimustemme mukaan ostaja kyennyt tekemään siitä menestyvää liiketoimintaa. Tästä syystä ei välttämättä ole järkevää lähteä ajamaan alas tai lopettamaan omalle yritykselle kannattamatonta liiketoimintaa.

    Joskus taas kilpailussa pärjäämiseksi liiketoiminta vaatisi mittavia investointeja, joilla lisättäisiin alan kapasiteettia yli kysynnän. Tällöin järkevä ratkaisu saattaa löytyä myymällä kyseinen liiketoiminta kilpailijalle, jolla on jo vahva asema markkinoilla ja välttää näin alan toimijoiden välinen pudotuspeli.

    Pienten yritysten yrityskaupoissa hinnoittelu on merkittävä syy yrityskauppaneuvottelujen kariutumiselle. Yrityksen liiketoiminnoista osan myyminen on huomattavan suoraviivaista toimintaa. Siihen ei liity tunnearvoja läheskään siinä määrin kuin kokonaisen yrityksen omistajanvaihdokseen.

    Liiketoimintojen osan myyminen koetaan helpoksi ratkaisuksi ja kaupan kohdetta voidaan säätää ostajan haluamalla tavalla. Ostajan ja myyjän näkemykset kauppahinnasta ovat usein varsin yhteneviä.

    Liiketoiminnan osa voi ostokohteena olla helpommin rahoitettavissa kuin isompi kokonaisuus.

    Myyjäyrityksen rahoituskelpoisuuden näkökulmasta liiketoimintojen osan myynti tekee parhaimmillaan mustasta valkoisen.

    Kauppasummaa sinänsä voidaan käyttää tuotekehitykseen, markkinointiin tai investointeihin. On myös mahdollista, että yrityksen tase saadaan sellaiseen lyöntiin, että rahoittajat kiinnostuvat yrityksestä ja kauppasumman lisäksi yritys saa käyttöönsä moninkertaisen rahoituksen.

    Aina kannattaa harkita liiketoiminnan osan myyntiä ennen kuin alkaa ajaa sitä alas. Yrityksen liiketoiminnan osa vaihtaessa omistajaa syntyy parhaimmassa tapauksessa kaksi kasvuyritystä tai ainakin yksi kasvuyritys ja toinen yritys, joka kehittää toimintaansa kaupasta saaduilla pääomilla.

    Kirsti Sorama

    Juha Tall

    Elina Varamäki

    Kirjoittajat ovat kauppatieteiden tohtoreita Seinäjoen

    ammattikorkeakoulussa.

    Avaa artikkelin PDF