Nato-hakemus nosti Suomen otsikoihin, pohjoisen joulumatkailu hipoo ennätyksiä – tänä vuonna Lappiin on löytänyt tiensä uusi asiakasryhmä: ”Se on ollut meille yllätys”
Lapin joulu- ja talvimatkailu on nyt eurooppalaista. Ranskalaiset käyttävät hyvin rahaa ohjelmapalveluihin. ”Yhdysvallat on hyvässä nousussa.”
Todd ja Stephanie Martin Lousianasta kävivät viime torstaina Rovaniemellä Joulupukin Pajakylässä. Heillä ei käynyt mielessäkään Suomen Nato-jäsenyyshakemus matkasuunnitelmia tehdessä. Joulukuussa Rovaniemellä vierailee 120 eri kansallisuutta. Kuva: Jouni PorsangerLapin kansainvälisessä matkailussa hätyytellään jo ennätysvuoden 2019 lukuja.
”Talven matkailu on elpynyt nopeammin kuin ajateltiin”, kertoo Rovaniemen alueen matkailumarkkinointiorganisaatio Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen.
”Tällä viikolla asiakasmäärät ovat 2019 tasoa ja paikoitellen selkeästi ylikin”, Kärkkäinen kertoi maanantaina.
Rovaniemellä jouluaatto yksi vuoden vilkkaimmista päivistä matkailuneuvonnassa ja kohteissa.
Lapin joulu- ja talvimatkailu on nyt eurooppalaista. Rovaniemellä kärkimaat ovat Ranska, Saksa ja Iso-Britannia.
Ranskalaiset olivat viime talvena Lapissa suurin matkailijaryhmä.
Suomi tunnetaan Ranskassa nimenomaan talvikohteena, kertoo Business Finlandin Ranskan markkinavastaava Heli Saari.
Joulumatkailijoita ovat britit ja espanjalaiset. ”Joulun kokeminen ja joulupukin tapaaminen on tärkeää briteille.”
Ranskalaiset käyttävät hyvin rahaa ohjelmapalveluihin, samoin amerikkalaiset ja australialaiset.
”Ranskalaiset haluavat elämyksiä ja kokemuksia, laatuaikaa. Ruuan ja viinin käyttö on eri tyyppistä kuin esimerkiksi aasialaisilla asiakkailla, jotka hyvin harvoin käyttävät alkoholituotteita.”
Kovimmat matkailubudjetit on nähty kiinalaisilla, joiden matkailuun kuuluu usein länsimaisten luksustuotteiden hankkiminen Euroopasta.
Nyt Kiina on suljettu matkailulta. Myös Japanissa matkailu käynnistyy varovasti, Kärkkäinen kertoo.
Venäläisten matkailu pohjoisessa kääntyi jyrkkään laskuun jo vuonna 2014 Krimin valtauksen jälkeen.
Nato-prosessi on tuonut Suomelle poikkeuksellista huomiota. Suomen kokonaisnäkyvyys on ollut tänä vuonna historiallisella tasolla, ulkoministeriö kertoi joulukuun alussa.
Ulkoministeriön tilaama tutkimuksen mukaan Yhdysvalloissa 52 prosenttia vastaajista kertoo mielikuviensa Suomesta muuttuneen myönteisemmiksi viimeisen vuoden aikana.
”Nato-prosessin myötä Suomi on ollut jatkuvasti esillä Yhdysvaltojen mediassa. Se on lisännyt nimenomaan Suomen positiivista tunnettuutta”, kertoo Yhdysvaltain markkinavastaava Asta Kekkonen Business Finlandin matkailua edistävästä Visit Finland -yksiköstä.
”Kysyntä ja kiinnostus Suomea kohtaan talvimatkailukohteena Yhdysvalloista on kasvanut ja uskomme että tulevasta talvisesongista tulee hyvä. On kuitenkin vaikea arvioida, johtuuko se suoraan Nato-prosessista vai muista tekijöistä.”
”Yhdysvallat on hyvässä nousussa”, kertoo myös Kärkkäinen.
Sitä vauhdittaa ilmasilta: Finnair on avannut yhdeksän reittiä Helsingistä Yhdysvaltoihin.
Ostovoimaiset yhdysvaltalaismatkailijat ovat tottuneet pitkiin lentomatkoihin. Suomen suurimmat kilpailijat ovat Islanti ja Norja, kertoo Kekkonen.
Ukrainan sodan alkaessa joitain matkailijaryhmiä Etelä-Amerikasta perui tulonsa Suomeen.
Tilanne tasaantui nopeasti ja keskustelua Suomen turvallisuudesta käytiin matkailijoiden kanssa vain vähän, Kärkkäinen kertoo.
”Ei se näkynyt matkustuksen logiikassa tai määrissä sen ihmeellisemmin. Nyt kun olemme olleet esillä Naton vuoksi, keskustelu on ollut positiivista. Suomi on nyt tunnetumpi kuin koskaan. Maakuvan vahvistuminen maailmalla tuo matkailuun todennäköisesti paljon hyvää”, sanoo Kärkkäinen.
Rovaniemen vuoden matkailuvirrasta joulukuun osuus on Kärkkäisen mukaan 60 prosenttia.
Tänä vuonna joulumatkailukausi alkoi aikaisemmin kuin koskaan aiemmin, jo lokakuun lopussa. Kauteen tuli siis kaksi kovan sesongin viikkoa lisää, Kärkkäinen iloitsee.
”Haluamme levittää ja venyttää kautta pidemmäksi, että matkailu olisi tasaisempaa ja kestävämpää. Se tarkoittaa enemmän työllisyyttä ja matkailutuloa ympäri vuoden. Haluamme, että työntekijät pysyvät alueella, ettei tulisi sahaamista kausien välissä.”
Alkukauden haaste on lumettomuus.
Kärkkäinen kertoo, että Bearhill Husky -koiravaljakkoyrityksen lumettomilla koiravaljakkoajeluilla kävi marraskuussa tuhat asiakasta.
”Kauden varhentaminen ja ympärivuotinen matkailu on mahdollista, kun näkee sen vaivan.”
Tilauslentojen määrä Lappiin on talvikaudella arviolta aiempien huippuvuosien tasoa eli noin 600-700 lentoa.
Tänä vuonna Lappiin ovat löytäneet tiensä myös omatoimimatkailijat, jotka ovat nousseet ryhmäpakettimatkailijoiden rinnalle, Kärkkäinen kertoo.
Rovaniemelle lennetään kymmentäkuntaa uutta reittiä Euroopasta ja Istanbulista.
”Se on ollut meille yllätys, miten paljon asiakkaita on tullut näillä lennoilla. Kyllä tämä on positiivisesti yllättänyt alalla toimivat ihmiset. Matkailijoita on ollut selvästi enemmän kuin aikaisempina vuosina”, Kärkkäinen kertoo.
Koronan aikaan palvelualoilta hävisi iso määrä työvoimaa. Alan ennustamattomuus oli uutisotsikoissa usein. Epävarmuus ajoi työntekijöitä vaihtamaan alaa.
”Matkailu koki lyhyessä ajassa hurjan hiljaisen tiedon ja asiakaspalveluosaamisen menetyksen.”
Rovaniemen matkailuyrityksiin on Kärkkäisen mukaan pitänyt hakea kansainvälistä työvoimaa tälle kaudelle enemmän kuin aiemmin.
Esimerkiksi Ranskasta ja Filippiineiltä on tullut paljon työntekijöitä.
”Työvoimapula puhuttaa yrityksiä.”
Tammi-helmikuusta odotetaan parempaa kuin vuosi sitten, Kärkkäinen kertoo.
Matkailualan katse on jo ensi kesässä. ”Kun talvessa onnistutaan, on resurssia tehdä sulan maan markkinointia.”
Kesäkaudella Rovaniemi panostaa markkinointiin Keski-Eurooppaan, Saksan ja Hollannin suuntaan.
Kärkkäinen toivoo rauhaa Ukrainaan. ”Toivotaan, että päästään rauhan aikaan. Se on paras kannustin myös matkailulle ja liiketoiminnalle.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




