Raision bränditaikina paisuu
Säännöllisin väliajoin yritysostoksista kertonut Raisio kasvatti jälleen viime vuonna paitsi liikevaihtoaan myös liikevoittoaan.
Aivan toissavuoden harppaukseen yhtiö ei tosin viime vuonna yltänyt.
Brändit ovat Raision kahdesta toimintalinjasta suurempi ja paremmin kannattava. Toisen, Raisioagron, tulos jäi viime vuonna 0,7 miljoonaa euroa tappiolliseksi (voittoa 2,9 miljoonaa euroa vuonna 2011).
Vielä vuonna 2007 Raisio siivosi runsasta tuotemerkkisalkkuaan ankaralla kädellä. Tuolloin monet kuluttajille tutut merkit katosivat kauppojen hyllyiltä.
Kun merkeistä vielä vuonna 2009 poistui margariiniliiketoiminnan seurauksena Keiju, kotimaan palettiin jäi kolme merkittävää brändiä, Elovena ja Sunnuntai sekä Benecol.
Yritysostojen myötä tuotemerkkisalkku kuitenkin pullottaa jälleen.
Ostettujen yritysten mukana Raision brändiliikentoimintaan on tullut runsaasti suomalaisille tuntemattomia mutta paikallisesti hyvin tunnettuja tuotemerkkejä.
Nykyinen toimitusjohtaja Matti Rihko sai seitsemän vuotta sitten tehtäväkseen panna yhtiö nopeasti kuntoon. Kurjaa tulosta tehneestä Raisiosta on Rihkon hoteissa tullut menestyvä elintarvikeyritys.
Leimallisesti varsin kotoisa suomalainen yritys on ulottanut toimintansa Britanniaan sekä Keski- ja Itä-Eurooppaan.
Vuonna 2010 Raisio osti brittiläisen Glistenin, 2011 samoin brittiläisen Big bear groupin. Viime vuonna Raisio teki kaksi yritysostoa. Maaliskuussa sen omistukseen siirtyi puolalainen pastayritys Sulma ja marraskuussa tšekkiläinen makeisyritys Candy Plus.
Viime vuonna jo puolet liikevaihdosta kertyi Suomen rajojen ulkopuolelta.
Velattomin kauppahinnoin viime vuosien ostokset ovat maksaneet Raisiolle 206 miljoonaa euroa.
Tilinpäätöskatsauksessaan toimitusjohtaja Rihko kertoo ostosten olleen hyviä ja edullisia.
”Kaikki ovat hyvin nopeasti osoittautuneet myös käytännössä kannattaviksi.”
Oman pääoman tuottoaste jää Raisiossa edelleen aiempien vuosien tapaan reilusti alle neljään. Sen perusteella Raisio ei omistajilleen olisi erityisen tuottoisa sijoitus.
Toisaalta Raisiolla on runsaasti viljelijäomistajia, joilla yrityksessä painavat korkean tuoton sijaan aivan muut tekijät.
JUHANI REKU
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
