Navigaattori sekoileeMatkuksen tiellä
Matkuksen yksityistiellä läpiajoliikenne on lisääntynyt navigaattoreiden myötä.
Kuuden kilometrin pituinen läpiajotie osin Heinolan, osin Kouvolan puolella, näkyy navigaattorissa.
Toisinaan navigaattorit kuitenkin välttelevät tietä. Pahimmillaan tielle pyrkivä on kiertänyt 35 kilometrin lenkin surkeiden pikkuteiden kautta. Joskus navigaattori taas ajattaa autoa turhaan tien päästä toiseen.
Tienhoitokunnan puheenjohtaja Timo Rajajärvi kertoo, että puuta kuljettavat kuorma-autot ajavat nyt navigaattoreilla miten haluavat.
”He eivät noudata lainkaan määritelmiä siitä, kenellä on oikeus viedä puuta mihinkin suuntaan.”
Tiemaksun suuruus määräytyy teoriassa sen mukaan, montako tonnia puuta kuljetetaan ja kuinka pitkän matkaa tietä pitkin edetään. Myös aurauskulut jaetaan sen mukaan, kuka mihinkin suuntaan tietä käyttää.
Asiasta onkin keskusteltu tien hoitokunnassa.
Jos puita on säännöllisesti ajettu väärin, asiasta on huomautettu. Kyse on yleensä ollut tietämättömyydestä.
Säännöllisesti tietä läpiajoon käyttäville henkilöautoille on ehdotettu käyttömaksua. Yleensä he sen mielellään maksavatkin.
Kesämökkiläisille Matkuksen tie on usein oikoreittinä Helsingistä Heinolan kautta Pohjois-Jaalaa tai Mäntyharjua kohti mentäessä.
”Emme ole pitäneet mitään ratsioita, vaikka joskus huumorimielellä sellaisesta on puhuttu”, Rajajärvi sanoo.
”Satunnaiseen läpiajoon navigaattorin kanssa ei puututa. Kun kaupunki avustaa tienpitoa, pitää sallia tilapäinen tientarve.”
Heinäkuussa Päijät-Hämeen ja Kymenlaakson rajalla satoi melkein joka päivä. Rajajärven mukaan raskaat kuljetukset näkyvät pehmenneen tien kunnossa heti.
Lisääntynyt liikenne myös häiritsee tien reunassa asuvia.
”Pölyä ja meteliä tulee etenkin raskaista autoista.”
PAULA TAIPALE
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
