Meriteollisuus kasvaa risteilijöiden imussa – seuraavaksi keulat suunnataan pohjoisnavalle
Ensimmäinen 2,5-metristä jäätä murtava risteilijä valmistuu Norjassa vuonna 2021. Sen runkosuunnittelu on suomalaisyrityksen käsialaa.
Vuonna 2021 valmistuva Ponant Icebreaker on ensimmäinen matkustaja-alus, joka on luotu pohjoisnavalle suuntautuviin risteilyihin. Alusta operoi ranskalainen Ponant. Havainnekuva kaappauksena yrityksen markkinointimateriaalista. Kuva: Ponant-varustamoSuomalaisen meriteollisuuden kasvu on tasaista, vaikka alan tilausmäärät vaihtelevat huomattavasti vuosittain.
Meriteollisuus ry:n toimitusjohtajan Elina Vähäheikkilän mukaan kasvu tulee Suomessa etenkin risteilyalusten sekä erikoisalusten kuten autolauttojen ja Puolustusvoimien alusten rakentamisesta. Meriteollisuuden toimijat kertoivat alan näkymistä mediatilaisuudessa tiistaina Helsingissä.
Rahtialuksia rakennettiin takavuosina yli tarpeen, ja ylikapasiteetti vaivaa alaa vieläkin. Risteilijöissä varustamoiden tilauskirjat yltävät pitkälle. Tilauksia on maailmalla vuoteen 2027 asti ja Suomessa 2020-luvun puoliväliin.
"Risteilymatkustaminen kiinnostaa ihmisiä yhä enemmän, matkustajamäärät ovat tasaisessa kasvussa. Markkinalla on paljon käyttämätöntä potentiaalia", Vähäheikkilä toteaa.
Yksi kehityssuunta on risteilyiden ja siten myös alusten rakentaminen eksoottisempiin olosuhteisiin ja alueille. Ensimmäinen pohjoisnavalle risteilytarkoitukseen tehty laiva valmistuu norjalaistelakalta vuonna 2021. Alusta operoi ranskalainen Ponant.
Suomalaisyritys Aker Arctic on tehnyt alukseen runkosuunnittelun ja jäähän liittyvän suunnittelun sekä testauksen laboratoriossaan Helsingin Vuosaaressa. Aker Arcticin myynti- ja markkinointijohtaja Petri Tolosen mukaan kyseessä on ensimmäinen risteilijä, joka pystyy murtamaan jopa 2,5-metrisen jään.
Tolosen mukaan maailmalla on tällä hetkellä tekeillä 25 jonkinlaiseen jääluokkaan määriteltyä alusta, eli laivaa, joka voi murtaa jäätä. Vaikka näiden matkustajamäärä ei vielä ole iso, on arktisille vesille selvästi tunkua risteilymarkkinoilla. Tolonen näkee kovassa kasvussa myös riskin vakaville vahingoille hankalissa olosuhteissa. Hän toivoo, ettei liian kevytrakenteisilla aluksilla otettaisi riskejä jääolosuhteissa.
"Kilpailu alalla vääjäämättä kasvaa, ja halutaan mennä yhä syrjäisempiin paikkoihin. Toivon todella, ettei mitään vahinkoja pääse tapahtumaan. Koko elinkeino saattaa kärsiä yhdestä vahingosta pitkän aikaa."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
