Venäjällä käydään edelleen tankkaamassa ‒ Ei liity Ukrainaan mitenkään, sanoo itärajan takana edullisesti tankkaava
Venäjällä tankkaajat -ryhmän ylläpitäjän mukaan koventunut puhe on vaikuttanut julkaisuihin.
Kaakkois-Suomen rajavartioston paikoilla tapahtuu päivittäin 3 000–4 000 ylitystä. Kuva: Mikko NikkinenVenäjän puolella käydään edelleen tankkaamassa. Venäjällä tankkaajat -Facebook-ryhmän ylläpitäjälle Antti Heikkiselle Venäjä-matkojen tärkein syy on tankkaus, vaikka venäläinen kulttuuri ja ihmiset ovat myös isossa roolissa. Ukrainaan hän ei näe tankkausmatkojensa liittyvän mitenkään.
”En usko, että murto-osakaan kuluttamasta rahasta päätyy sinne”, hän pohtii.
Yksilötasolla Heikkinen korostaa säästävänsä tiheällä matkatahdilla selvää rahaa. Pahimmillaan bensiinin litrahinnat olivat 2,7 eurossa, kun Venäjällä hinta liikkui hänen mukaansa eurossa.
”Ruplan kurssin kehitys on vaikuttanut myönteisesti pumppuhintaan”, Heikkinen kertoo.
Kesäkuun alusta alkaen Venäjän puolella tankkaavalla tulee olla myös paikallinen autovakuutus. Heikkinen sanoo ottaneensa itselleen kahden kuukauden autovakuutuksen.
”Se maksoi sen reilut 100 euroa.”
Vuoden vakuutus olisi ollut Heikkisen mukaan noin 250–300 euroa, mutta hän päätti ottaa tässä vaiheessa vakuutuksen vain syksyyn asti.
”Katsellaan sitten, miten uuden viisumin saisi ja miten asiat ovat yleisesti kehittyneet”, Heikkinen avaa.
”Yksikin naapuri vain ihmetteli, että pääseekö Venäjän puolelle.” Antti Heikkinen
Heikkinen ei aio lopettaa tankkaamista, jollei raja syystä tai toisesta menisi kokonaan kiinni. Hän ei ole kuullut toistaiseksi itse tai ryhmästään, että suomalaisten viisumeja olisi merkittävästi peruttu.
”Jos on ollut tällainen peruminen, niin omalla huonolla käytöksellä lienee ollut asian kanssa tekemistä”, Heikkinen arvelee.
Koronan jälkeen Heikkinen ei ole kokenut ongelmia rajan takana käydessään. Hän sanoo venäläisten olevan ystävällisiä ihmisiä.
”Myös venäläisten rajavartiomiesten palvelu on ollut viime vuosia parempaa”, Heikkinen kuvailee.
Heikkinen ei keskustele Ukrainasta Venäjän puolella, vaan pyrkii kääntämään keskustelut esimerkiksi paikalliseen ruokakulttuuriin. Suomen puolella henkilökohtainen palaute tankkausmatkoista on ollut neutraalia.
”Yksikin naapuri vain ihmetteli, että pääseekö Venäjän puolelle”, hän naurahtaa.
Heikkinen kertoo kielenkäytön koventuneen sosiaalisessa mediassa, mikä sai hänet hakeutumaan ylläpitäjäksi.
”Jos tulee solvauksia, niin heitän porukkaa pihalle”, hän toteaa.
Heikkinen kertoo Facebookin tankkausryhmään kuuluvan noin 4 100 jäsentä. Ryhmän tarkoituksena on hänen mukaansa toimia tiedotusväylänä Venäjällä tankkaamisesta ja laajemminkin siellä matkaamisesta.
”Annettaisiin vinkki vaikkapa hyvästä kahvilasta tai parturista”, Heikkinen antaa esimerkin.
Ryhmän jäsenmäärässä ei ole Heikkisen mukaan tapahtunut merkittävää muutosta, mutta väki on passivoitunut suomalaisiin tankkaajiin kohdistuvan vihapuheen takia. Monelta puuttuu myös nykyään viisumi.
”Vihapuheen vuoksi ihmiset miettivät kahdesti, uskallanko laittaa nyt tätä julkaisua.”
Kaakkois-Suomen rajavartioston apulaiskomentaja everstiluutnantti Jukka Lukkari kertoo ylittäjien määrän alueellaan olevan vakiintuneella tasolla, noin 3 000–4 000 rajanylitystä vuorokaudessa.
”Tankkausmatkailijoiden määrää ei voi arvioida luotettavalla tavalla”, Lukkari täsmentää.
Lukkari sanoo, että tällä hetkellä suomalaiset matkustajat eivät ole kertoneet ongelmista päästä Venäjälle.
Apulaiskomentaja kehottaa matkaa suunnittelevia varmistamaan rajanylitykseen vaadittavien dokumenttien ja matkustusasiakirjojen olevan voimassa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





