Kimmon Vihannesvälittää lähituottajien herkut
SALO (MT)
Paljon puhutaan lähiruuasta, mutta aina se ei näy käytännössä.
”Meille lähiruoka on sydämen asia. Itselläni on vahva viljelijätausta. Mutta sille ei voi mitään, jos asiakas ei ole siitä valmis maksamaan”, pohtii Kimmon Vihanneksen toimitusjohtaja Kimmo Kunnia.
”Tällä hetkellä suurimmassa osassa tarjouksista hinta ratkaisee. Valitettavasti tarjouspyynnöissä hinnan osuus on 70 prosenttia ja muiden asioiden 30.”
Oman tilan lantun myynnistä aikoinaan aloittanut vihannestukku on nykyään koko keittiön tarpeet täyttävä yritys. Tukun listoilla on laaja joukko lähiruuan tuottajien tuotteita.
”Meille on kunnia-asia, että voimme välittää lähellä tuotettua ruokaa. Esimerkiksi kurkut tulevat meille vain kahden kilometrin päästä Sirkiän puutarhalta. Me ostamme heidän koko tuotantonsa.”
Salon Kuusjoella sijaitseva Kimmon Vihannes on kasvanut muutaman viime vuoden aikana hurjaa tahtia. Yritys investoi syksyllä 2011 noin 2 miljoonaa euroa 2 000 neliön lisätiloihin.
Puolet Kimmon Vihanneksen liikevaihdosta tulee kuntien ostoista, joten kyse on tärkeästä osasta bisnestä.
Lähes kaikki kuntien ostot tapahtuvat hankintarenkaiden kautta. Kilpailu on kovaa.
”Eri kunnat päättävät hankinnoistaan eri tavoin. En halua, enkä uskallakaan ottaa julkisesti kantaa asiaan. Kyseessä ovat herkät asiat.”
Kimmon Vihanneksellakin on jouduttu harjoittelemaan tarjousten tekoa – alkuun kantapään kautta.
”Ilmeisesti olemme oppineet jotain, koska viime aikoina olemme pärjänneet tarjouskilpailuissa hyvin. Vaatii vuosien harjoittelun, että tukun saa trimmattua kovaan kuntoon. ”
Kunnian mielestä tarjouskilpailun ehdot rajataan liian tiukoiksi.
”Jotta edes pääsee tarjoamaan hankintarenkaalle, pitää olla sertifikaatit ja auditoitu laatujärjestelmä. Pienet yrittäjät tippuvat siinä heti pois kisasta. Onko se tarjouksien pyytäjillekään etu, että tarjoajia on vain muutama?”
Kimmo Kunnia toivoisi, että kunnissa voitaisiin suosia suomalaista.
”Vaatisi selkeän päätöksen, että lähiruoka saisi maksaa aavistuksen enemmän.”
Kimmon Vihannes kuuluu Suomen Palvelutukkurit -ketjuun.
”Meitä on yhdeksän paikallista tukkuliikettä ja pieni organisaatio. Kaikki ovat itsenäisiä yrityksiä, mutta meillä on yhteistä markkinointia.”
Patu-ketjuun kuuluvien tukkujen yhteenlaskettu liikevaihto on noin 90 miljoonaa euroa.
”Yhdessä olemme jonkinlainen tekijä. On eri asia tehdä ostoja yksin kuin tällä porukalla.”
Pienille tuottajille paikallinen tukkuliike on oiva mahdollisuus saada omat tuotteet markkinoille.
”Meidän valikoimaamme pääsee yhdellä puhelinsoitolla, jos tuote on järkevä. Meidän valikoimaamme pääsyn kynnys on huomattavasti matalampi kuin esimerkiksi Keskon tai Inexin.”
STINA HAASO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
