Kauppalehti: Suomesta viedään miljoonilla kuorma-autoja Venäjän lähimaihin
Venäjän osuus Suomen tavaratuonnista ja -viennistä painui toukokuussa. Samaan aikaan Suomi vei tavaroita Kirgisiaan, Kazakstaniin ja Uzbekistaniin miljoonilla euroilla.
Venäjän ja Suomen välinen tavarakauppa on historiallisen alhaisella tasolla. Kuvituskuvassa Pelkolan rajavartioasema. Kuva: Mikko NikkinenSuomen ja Venäjän välinen tavarakauppa on historiallisen alhaisella tasolla, mutta samaan aikaan kauppa Keski-Aasiaan on nosteessa. Vaarana on, etteivät autot päädy todelliseen kohteeseensa, vaan menevät Venäjälle sotilaskäyttöön, kertoo Kauppalehti.
Venäjän osuus Suomen tavaratuonnista ja -viennistä painui toukokuussa 0,92 prosenttiin. Samaan aikaan Suomi vei tavaroita Kirgisiaan, Kazakstaniin ja Uzbekistaniin noin 52 miljoonalla eurolla, mikä on noin 35 miljoonaa euroa enemmän kuin vuoden 2019 toukokuussa.
Erityistä mielenkiintoa herättänyt käytettyjen puoliperävaunujen vetoautojen eli käytännössä rekan nuppien vienti Kazakstaniin ja Kirgisiaan.
Käytettyjen vetoautojen vienti sekä Kazakstaniin että Kirgisiaan moninkertaistui edellisvuoteen verrattuna. Vuosina 2002—2022 Suomi vei Tullin tilastojen mukaan Kazakstaniin seitsemän rekan nuppia, tänä vuonna niitä on viety 67 kappaletta.
Viimeisen 20 vuoden aikana Kirgisiaan on myyty kolme kuorma-autoa. Tänä vuonna vietyjä kuorma-autoja on jo 33.
Entinen pääesikunnan tiedustelupäällikkö ja kansanedustaja Pekka Toveri (kok) toteaa artikkelissa kyseisten ajoneuvojen olevan tärkeitä sodankäynnin logistiikalle. Hän uskoo Venäjällä on pulaa materiaalin kuljettamiseen soveltuvasta pyöräkalustosta.
Turun yliopiston kauppakorkeakoulun professori Kari Liuhto kuitenkin epäilee vahvasti sitä, että Kazakstan ja Kirgisia täydentäisivät ostetuilla ajoneuvoilla omaa reserviään.
”Jos Kirgisiassa haluttaisiin tilata tällaisia autoja, tuntuisi logistisesti järkevämmältä tuoda ne Kiinan kautta. Tämänkin puoltaisi sitä, että ne eivät ole menossa alkuperäiseen päämääräänsä”, Liuhto sanoo.
Keskeisenä Liuhto pitää sitä tapaa millä käytetyt rekkojen nupit kuljetaan kohteeseensa.
”Jos ne viedään ajamalla, minun mielestäni se viittaa siihen, että ne jäävät matkalle”, Liuhto sanoo.
Puolustusvoimien informaatiopuolustusupseeri, kapteeni Tommi Kangasmaa kertoo Kauppalehdelle, että Venäjällä on varaosaongelmia kaiken länsimaisen ajoneuvokaluston osalta.
”Jos nupit ovat käytettyjä, voi niitä mahdollisesti käyttää myös varaosien saamiseksi. Tämä on kuitenkin vain spekulaatiota. Puolustusvoimilla ei ole faktuaalista tietoa siitä, mihin käyttöön nämä käytetyt nupit päätyisivät, jos ne menevät Venäjälle.”
Rekkojen nupit ovat niin sanottu kaksoiskäyttötuote eli niitä voidaan siviilikäytön lisäksi hyödyntää sotimiseen. On kuitenkin epäselvää, kuka tai mikä kauppaa kuorma-autoja Keski-Aasiaan.
Kauppalehden tilaaja-artikkeli.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






