SOK:n Niemelä: Kauppaon kuluttajan puolella
S-kaupat ovat kuluttajaosuuskuntia ja siten neuvottelutilanteessa tavarantoimittajan kanssa asiakkaan puolella pöytää, S-ryhmän pääjohtaja Kuisma Niemelä muistuttaa.
Kovin kilpailu kaupan alalla käydään tavaroiden hankinnassa. Avoimilla maailmanmarkkinoilla kaupan tavoite on hankkia tavaraa halvalla, jolloin asiakkaan ostoskorikin on halpa.
”Kärjistäen voi sanoa, että se pärjää, joka saa tavarat halvimmalla.”
Kotimaisten tuotteiden osuus S-ryhmän elintarvikkeista on 90–95 prosenttia. Suomalaistuotteiden Niemelä toivoo pärjäävän jatkossakin, mutta niiden erityiseen suosimiseen ei ole mahdollisuuksia.
Niemelä ei tunnista S-ryhmää kilpailuviraston tutkimuksesta, jossa arvosteltiin kauppaa liian vahvasta asemasta ja markkinarahoista, joita teollisuuden pitää maksaa saadaan tuotteensa esille.
”Markkinointikeskustelut esimerkiksi elintarviketeollisuuden kanssa käydään hyvässä yhteistyössä ja molemmat osapuolet hyötyvät.”
Suomen lihateollisuutta hän kehuu lähes menestystarinaksi, joka on pystynyt pitämään alan kotimaisessa omistuksessa ja laajentumaan ulkomaille.
Alan ongelmat johtuvat kansainvälisistä markkinahäiriöistä, joita on vuoden 2007 jälkeen ollut jatkuvasti.
Suomessa kauppakilpailu on kovaa, koska suuria ketjuja on kaksi. ”Kaupalla menee hyvin kilpailun tuloksena, koska ketjuja on ollut pakko kehittää.”
Sivu 6
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
