Ruotsin viranomaiset ovat yhä kaapelirikon vuoksi takavarikoidulla Vezhen-aluksella – Suomessa liikenne- ja viestintävaliokunta perehtyy Itämeren kaapelirikkoihin
Alus on ankkurissa Karlskronan ulkopuolella Etelä-Ruotsissa. Rannikkovartiostolla ei ollut antaa arviota siitä, kuinka kauan tutkintaan menee.
Kaapelirikon takia takavarikossa oleva Vezhen-laiva ankkuroituna Ruotsin Karlskronan edustalla 27. tammikuuta. AFP/LEHTIKUVA.Ruotsin rannikkovartiosto ja muut viranomaiset ovat yhä takavarikoidulla Vezhen-aluksella jatkamassa esitutkintaa, joka liittyy Itämerellä havaittuun uuteen kaapelirikkoon. Asiasta kertoo merivartioston tiedottaja uutistoimisto TT:lle.
”Ruotsalaiset viranomaiset ovat paikalla, mukaan lukien rannikkovartiosto. Avustamme esitutkinnassa, koska meillä on osaamista ja kokemusta laivoista”, sanoi tiedottaja Mattias Lindholm.
Alus on ankkurissa Karlskronan ulkopuolella Etelä-Ruotsissa. Rannikkovartiostolla ei ollut antaa arviota siitä, kuinka kauan tutkintaan menee. Alus voidaan vapauttaa, jos syyttäjä päättää kumota takavarikointimääräyksen.
Tutkintaa johtava syyttäjä Mats Ljungqvist sanoi aiemmin viranomaisten toimineen erittäin nopeasti heti epäilysten herättyä ja että useita tutkintatoimia on jo tehty.
Vezhen purjehtii Maltan lipun alla, ja sitä operoi bulgarialainen yhtiö. Meriliikenteen julkisia paikannustietoja keräävältä Marinetraffic-sivustolta näkyy, että alus oli tiistaina puolenpäivän tienoilla yhä ankkurissa Karlskronan lähellä paikalla, jonne Ruotsin viranomaiset sen saattoivat viikonlopun vaurion havaitsemisen jälkeen. Vezhenin lähellä on ruotsalainen partioalus.
Vezhen-alusta operoiva yhtiö kertoi maanantaina uutistoimistoille BTA:lle ja AFP:lle pitävänsä mahdollisena, että alus vaurioitti kaapelia huonon sään vuoksi. Navibulgarin (Navigation Maritime Bulgare) toimitusjohtaja Aleksandar Kaltshev kuitenkin kiisti sabotaasin.
Ruotsin turvallisuuspoliisi Säpo kertoi sunnuntaina tutkivansa epäiltyä sabotaasia Itämerellä.
Istuntotauolta ensi viikolla palaavan eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta ottaa käsittelyyn viimeaikaiset kaapelirikot Itämerellä, kertoo valiokunnan puheenjohtaja Jouni Ovaska (kesk.) tiedotteessa. Valiokunnan tarkoituksena on perehtyä erityisesti merioikeuteen, Venäjän varjolaivastoon sekä kyberturvallisuuteen.
”Itämerellä vallitsee kauhun tasapaino. Suomen ulkomaankaupasta yli 95 prosenttia kulkee meritse, tietoliikennekaapelit halkovat merta ja samaan aikaan Itämeri on Venäjälle keskeinen väylä”, Ovaska sanoo tiedotteessa.
Ovaskan mukaan Itämerellä nähdyt vauriot ovat ulko- ja turvallisuuspoliittisesti arveluttavia, jolloin myös Nato- ja EU-yhteistyö korostuvat.
”Olemme liian haavoittuvia. Tiedot kriittisestä infrastruktuurista ovat olleet liian helposti saatavilla”, Ovaska sanoo.
Ovaskan mukaan hallituksen ja eduskunnan pitää selvittää, onko lainsäädäntö ajan tasalla, mitä kansainväliset sopimukset sanovat ja millä tavalla Suomi voi varautua paremmin.
Itämeren kaapelien ohella valiokunnan puheenjohtaja kiinnittää huomion kyberturvallisuuden tilanteeseen. Tiedotteessa kerrotaan, että syksyllä valtion talousarviota käsitellessään valiokunta sai tietoonsa, miten leikkaukset vaikuttavat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin sekä kyberturvallisuuskeskukseen.
” Virasto joutuu jatkuvasti priorisoimaan kyberturvallisuuteen liittyvää toimintaansa. Olen huolissani, miten leikkaukset vaikuttavat kyberturvallisuuteen”, Ovaska kertoo.
Alusta operoiva yhtiö on julkaissut asiasta kotisivuillaan tiedotteen, jossa se toistaa, että kyse oli sääolosuhteisiin liittyneestä onnettomuudesta. Yhtiö vakuutti antavansa kaiken tukensa Ruotsin viranomaisille asian selvittämiseksi.
”Yhtiöllä ei ole tietoa mistään Vezhenin miehistön tahallisesta toimesta, joka olisi voinut johtaa tapahtuneeseen. Saamiemme tietojen perusteella tämä oli force majeure -tilanne, joka johtui epäsuotuisista hydrometeorologisista olosuhteista alueella”, lausunnossa sanotaan.
Sääpalvelu Forecasta kerrottiin maanantaina STT:lle, ettei merisää tapahtuma-alueella Ruotsin Gotlannin ja Latvian välillä ollut vuodenaikaan nähden poikkeuksellisen vaikeaa, kun kaapelivaurio syntyi. Saman kertoi Ilmatieteen laitos Ilta-Sanomille maanantaina.
Vezhen kuuluu Navibulgarin laivastoon, mutta aluksen omistaa Kiinan valtiolle kuuluva yritys, kertoi Helsingin Sanomat maanantaina. Taustalla on leasing- ja rahoitusjärjestelyihin erikoistunut ICBC Leasing, joka on yksi maailman suurimmista leasing-yhtiöistä.
Bulgarialaisyhtiön mukaan laivan ankkuri olisi päässyt valumaan mereen vaikeassa merenkäynnissä. Aluksesta Ruotsin edustalla otetuissa valokuvissa on näkynyt, että ankkuri on vaurioitunut.
Yhtiön meriselitystä on ihmetelty myös kotimaassa Bulgariassa, jossa televisiossa haastateltu asiantuntija kyseenalaisti toimitusjohtajan puheet.
”Nämä selitykset eivät kuulosta kovin vakuuttavilta”, sanoi kapteeni Vasil Danov Fakti-uutissivuston mukaan.
Danovin mukaan moderneissa laivoissa on teknologiaa, jonka pitäisi minimoida tällaisten onnettomuuksien mahdollisuus.
”Tämä laiva rakennettiin Kiinassa vuonna 2022. Se on upouusi, ja siinä on hyvät elektroniikat ja automaatio. Niin alkeellinen virhe kuin ankkurin pudottaminen vaikealla säällä on liki mahdoton.”
Asiantuntija ei kuitenkaan uskonut, että miehistö olisi syyllinen merenalaisen kaapelin tahalliseen sabotaasiin.
---
Lähteenä myös uutistoimisto TT.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat








