Kyllönen: Ei aihetta eroon,virkamies harhautti hallitusta
Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) syyttää lokakuussa virastaan eronnutta Liikenneviraston pääjohtaja Juhani Tervalaa hallituksen harhaanjohtamisesta.
Kyllösen mukaan Tervala sai yksin ajettua virastossaan läpi liikennehankkeiden listan, jolle ei nyt löydykään riittävästi rahaa.
”Valmistelu ei ole ollut asianmukaista. Olemme hallituksessa tulleet harhaanjohdetuiksi. Tervala toimitti puutteelliset tiedot”, Kyllönen sanoi tiedotustilaisuudessaan tiistaina.
Ministerin mielestä ei ole ministerin asia katsoa jokaisen virkamiehen tekemisten perään.
”Järjestelmä ei toimi, jos ministerin pitää epäillä virkamiesvalmistelua.”
Kyllönen myöntää, että yksi Tervalan eron syy oli juuri liikennehankkeiden valmistelusta johtuva luottamuspula.
Tervala pitää Ylen mukaan Kyllösen syytöksiä omituisina.
Hänen mukaansa liikennehankkeita on ollut jo alunperin liikaa ja jälkeenpäin niiden kustannusarviot ovat muuttuneet.
Tervala ei niele myöskään väitettä, että hän olisi yksin vastuussa virheistä. Aikanaan virastossa oli kymmenen hengen porukka tekemässä laskelmia ja selontekoa. Kiistassa on kysymys on tämän hallituksen tiehankkeista, joiden rahoituksesta hallitus päätti viime keväänä, mutta joilta puuttuukin nyt rahaa. Aukkoa on 50–100 miljoonaa euroa.
”Kaikkia hankkeita ei voida aloittaa, koska hankelista ei mahdu hallituksen sopimaan kehykseen.”
Kyllösen mukaan olikin ensimmäinen kerta 20 vuoteen, kun hankkeet mahtuivat budjettikehykseen. Nyt ne eivät sitten mahdukaan.
Kyllönen haluaa toteuttaa suunnitellut liikennehankkeet sovitusti ja kertoo siksi hakevansa niille rahaa hallituksen lisätalousarviosta ensi maaliskuussa.
Myös eduskunnan liikennevaliokunnan puheenjohtaja Arto Satonen (kok.) pitää tärkeänä rahojen etsimistä eduskunnan jo kertaalleen päättämiin liikennehankkeisiin.
”Jos suunnitelmat laitetaan uusiksi, pelkään sen tarkoittavan myös viivästyksiä.”
Ministeri ei näe eroaan tarpeellisena, koska ”hän ei ole valehdellut eivätkä virkamiehet sijoitelleet verorahoja pörssiosakkeisiin”, kuten liikenneministeri Matti Auran erotessa vuonna 1999.
Satosen mielestä viime aikojen tapahtumat ”eivät ole ministerin luottamusta lisänneet” kokoomusryhmässä.
Kyllönen on viime päivinä kiistänyt jyrkästi ohjeistaneensa Liikennevirastoa tekemään ”giljotiinia” eli miljardin euron säästölistaa kahdeksasta ensi hallituskaudella lykättävästä ja aiottua kevyemmin toteutettavasta hankkeesta.
Lehtitietojen mukaan ministeriöstä on kuitenkin lähtenyt ohjeistuskirjeitä. Kyllösen mukaan hän on ohjeistanut vain tätä hallituskautta.
Muun muassa valtatie 6 ja 8 on tarkoitus parantaa kevennetysti.
Keskusta on saanut tilaisuuden grillata liikenneministeriä ja kysynyt muun muassa, kuka ministeriötä johtaa, kun Liikenneviraston muistio tavoitti maakuntien elykeskukset paljon ennen ministeriä.
EIJA MANSIKKAMÄKI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
