Kallis kalusto hillitsee kilpailua rautateillä
Suomen oloihin räätälöidyn junakaluston niukkuus estää kilpailun syntymistä raideliikenteeseen. VR:n yksinoikeus henkilöjunien kaukoliikenteessä sai heinäkuussa jatkoaikaa vuoden 2024 loppuun. Yksinoikeus ei ulotu rataosuuksiin, joilla VR ei kuljeta matkustajia.Yksityisen matkustajareitin avaaminen olisi mahdollista esimerkiksi Savonlinnan ja Pieksämäen väliselle radalle.
Yksityinen rautatieoperaattori Proxion Train Oy yritti reitille kaksi vuotta sitten. Selvityksen mukaan liikennöinti olisi ollut kannattavaa, mutta kalustoa ei ollut saatavilla.
Yksittäisen uuden junan tilaaminen olisi Proxion Trainin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamon mukaan liian kallista. VR puolestaan kieltäytyi yhteistyöstä kilpailijan kanssa.
Kilpailuvirasto selvittää parhaillaan haastajan pyynnöstä, pitäisikö VR:n vuokrata kalustoaan. Proxion haluaisi sitä myös tavaraliikenteeseen, jonka se aloittaa ensi vuonna.
Toimitusjohtaja Mikael Aro sanoo, että kaluston kalleus on VR:lle yhtäläinen haitta kuin kilpailijoille, eikä sillä ole mitä vuokrata. Vapaaehtoisesti yhtiö ei sitä halua luovuttaa.
”Meillä ei ole sellaista kalustoa, joka ei olisi käytössä. Käyttöaste on noussut jatkuvasti.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


