Suklaa ja leipä siivittivät Fazeria
Makeisten ja leivän hyvä menekki vauhditti Fazerin tulosparannusta viime vuonna huolimatta Euroopan epävakaasta taloustilanteesta. Kasvuhakuinen yritys saattaa jatkossa tähytä myös Pohjois-Saksan leipämarkkinoille.Leipomo- ja makeistuotteista sekä ruokapalveluista tunnettu Fazer menestyi viime vuonna ennakko-odotuksia paremmin.
Konsernin liikevaihto kasvoi liki 1,7 miljardiin euroon ja liikevoitto 69 miljoonan euroon.
”Monista uhkakuvista ja haasteista huolimatta vuosi oli meille hyvä. Myyntimme kasvoi, vaikka kokonaismarkkinat taantuivat”, Fazerin konsernijohtaja Karsten Slotte kertoo.
Liikevaihto kasvoi eniten makeisliiketoiminnassa Suomessa ja Ruotsissa, mutta myös leipomotuotteet kävivät hyvin kaupaksi. Ruispuikula nousi Suomen myydyimmäksi leiväksi.
Slotte näkee, että erittäin vakavaraisella Fazerilla on nyt hyvät edellytykset jatkaa kasvuaan.
”Lähtökohtana on nykyisten liiketoimintojen vahvistaminen nykyisillä alueilla, mutta samalla meidän pitää olla avoimia myös uusille bisneksille ja maantieteelliselle laajentumiselle.”
Fazer on jo nyt yksi Euroopan suurimmista leipomoista, joka jatkossa voisi suuntautua esimerkiksi Pohjois-Saksan tai Puolan markkinoille.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

