MaRa: Lupaavaa kesäsesonkia varjostaa arvonlisävero
Matkailu- ja ravintoalan yritykset odottavat suotuisaa kesäsesonkia. Arvonlisäprosentin nousu kuitenkin vaikeuttaa kotimaista matkailualaa, sanoo MaRa.
45 prosenttia matkailu- ja ravintoalan yrityksistä odottaa kesäsesongin olevan edelliskesää parempi. Kuvituskuva. Kuva: Saara LaviKesän sesongista odotetaan matkailu- ja ravintola-alan yrityksissä jopa yllättävän hyvää, sanoo tuore selvitys. Hallitusohjelmassa mainittu arvonlisäprosentin korotus kymmenestä prosentista 14 prosenttiin on kuitenkin MaRan mukaan vaikea ymmärtää.
”45 prosenttia yrityksistä odottaa kesäsesongin olevan edelliskesää parempi ja 22 prosenttia odottaa sen pysyvän viime vuoden tasolla”, MaRan pääekonomisti Ari Peltoniemi sanoo.
Näiden odotusten toteutuminen olisi hyvä suoritus siihen nähden, että kuluttajien taloustilanne on kiristynyt. Lisäksi viime vuoden kesä oli myynnin kannalta jopa vuoden 2019 kesää parempi.
Odotuksissa korostuvat aiempaa enemmän kotimaiset kuluttajat. Ulkomaisia matkailijoita on vähemmän koronan ja Venäjän hyökkäyssodan takia. Matkailun määrä perinteisesti tärkeiltä alueilta Venäjältä, Kiinasta ja Japanista on romahtanut. Korvaavat markkinat Euroopasta tai muualta Aasiasta ovat erittäin kilpailtuja Suomen kannalta.
Arvonlisäveron korotus herättää kuitenkin kritiikkiä. Se osuisi myös muuhun matkailu- ja tapahtuma-alaan, kuten festivaaleihin ja porosafareihin.
”Arvonlisäveron korottaminen tässä tilanteessa on kohtuuton Suomen matkailualalle ja etenkin hotellialalle. Tämä heikentää hotellien toipumista koronasta ja sodasta”, sanoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi.
Hotellit ovat tehneet suuria investointeja, eikä kriisejä ole voitu niiden toimesta ennustaa.
”Arvonlisäveroa ei makseta ulkomaan matkailusta. Siten lentäminen ulkomaille ja viihderisteilyt Itämerellä eivät kallistu. Veron korotus antaa kilpailuetua ulkomaille matkustamiselle kotimaan kustannuksella.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




