Metsäteollisuus huolissaan pikkuteistä
Metsäteollisuuden toimitusjohtaja Timo Jaatinen pitää alemman tieverkon puolta. Jos niiden kunnosta ei huolehdita, voivat tukit jäädä ajamatta.
Antti Nousiainen puunkuljetus tukkirekka rekka metsätie Antti Nousiainen lumiketju puunajoa talvisesta metsästä Kuva: Kimmo HaimiTukkirekat ajavat samoja teitä, joiden kunnosta maaseudun asukkaat ovat huolissaan. Metsäteollisuuden mielestä hallitus ei saisi säästöistä huolimatta unohtaa metsän korjuun logistiikan kannalta tärkeitä alemman luokan teitä.
”Perusväylänpidon korjausvelka on hyvin vakava ongelma. Alemman väylästön ympärivuotinen liikennöitävyys on raakapuukuljetuksille oleellisen tärkeää”, Metsäteollisuuden toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoi Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) tilaisuudessa.
Maaseudun Tulevaisuus kertoi 16. maaliskuuta, miten alempi tieverkko rapautuu korjausrahojen puutteessa. Teiden korjausvelka arvioidaan noin miljardiksi euroksi.
Turhan monta satamaa
Suomen teollisuuden logistiikan kannalta Suomessa on turhan monta satamaa, EVA arvioi. Tuoreessa logistiikkaa käsittelevässä raportissa esitetään, että ulkomaan merikuljetusten hoitamiseen riittäisi kymmenkunta satamaa.
Ulkomaan merikuljetuksia hoidettiin viime vuonna 52 eri satamasta. Suurimmat kymmenen satamaa hoitivat kaikista kuljetuksista lähes 80 prosenttia.
Satamien tarvetta Suomessa vähentää se, että Venäjä kykenee hoitamaan omissa satamissaan yhä suuremman osan omista kuljetustarpeistaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

