Ruotsinteollisuus kerää nimiä rikkidirektiiviä vastaan
Joukko Pohjois-Ruotsin teollisuudesta huolestuneita yritysjohtajia allerkirjoitti ensimmäisenä vetoomuksen, jossa Ruotsin hallitukselta vaaditaan toimia rikkidirektiivin aiheuttamien haittojen kumoamiseksi.
”Uudet säännöt tarkoittavat, että on halvempaa kuljettaa tonni sellua Rotterdamiin Brasiliasta kuin Sundsvallista”, vetoomuksessa todetaan.
Ensimmäisten allekirjoittaneiden joukossa on runsaasti metsäteollisuuden johtajia.
Allekirjoittajat vaativat sellaisia muutoksia polttoainesääntöihin, jotka turvaisivat Pohjois-Ruotsin teollisuuden kilpailukyvyn. Teollisuuden arvion mukaan uutta puhdistusteknologiaa ei ole riittävästi saatavilla, kun rikkimääräykset astuvat voimaan vuonna 2015.
Ruotsin merenkulkulaitoksen laskelmien mukaan vähärikkiseen polttoaineeseen siirtyminen nostaa maan merenkulun kustannuksia noin 15 miljardilla kruunulla eli noin 1,7 miljardilla eurolla.
Teollisuus pelkää vähärikkisen dieselin kysynnän kasvun nostavan myös maantiekuljetusten hintaa. Vetoomuksen mukaan Pohjois-Ruotsissa voidaan lisätä rautatiekuljetuksia vain hyvin rajallisesti.
HENRIK SCHÄFER
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
