Itä-Suomi sai rahoituksen vain yhteen maantieverkon kehittämishankkeeseen
Rakentamishankkeet maantieverkon ajantasaistamiseksi ja kehittämiseksi ovat käyneet harvinaisiksi Itä-Suomessa.Ely-keskus ei pysty tekemään riittävästi tarpeellisia maanteiden korjauksia, kertoo Pohjois-Savon ely-keskuksen ylijohtaja Tommi Huttunen.
”Maanteiden korjausvelka jatkaa kasvuaan ja uhkana on tilanteen kehittyminen niin pahaksi, ettei siitä enää tulevina vuosina kyetä ’palaamaan takaisin’”, Huttunen sanoo.
Maanteiden päivittäisen kunnossapidon ohella rakentamishankkeet maantieverkon ajantasaistamiseksi ja kehittämiseksi ovat käyneet harvinaisiksi, ilmenee nyt julkaistusta suunnitelmasa.
”Väylävirasto käynnistää vuonna 2024 valtatien 9 parantamisen Lotteisen ja Jännevirran välillä Siilinjärvellä. Tämä on ainoa rahoituksen saanut uusi maantieverkon kehittämishanke koko Itä-Suomessa. Valtio saa katettua puolet hankkeen kustannuksista EU-rahastosta, mitä ilman hanke ei olisi käynnistynyt”, Huttunen kuvailee hankkeen suunnitelmaa.
Vuosina 2019–2022 notkahtanut julkisen liikenteen palvelutaso ei ole Itä-Suomessa palautunut toivotulla tavalla. Ely-keskus pystyy korvaamaan liikenteen hankinnoillaan vain murto-osan vähentyneestä julkisesta liikenteestä.
Julkisen liikenteen heikentyminen heikentää myös Itä-Suomen asemaa sekä kehittymismahdollisuuksia.
Pohjois-Savon ely-keskuksen julkaisema suunnitelma muun muassa kuvaa Itä-Suomen tienpidon ja liikennejärjestelmän tilaa, sen kehittämisen tavoitteita, ely-keskuksen käytettävissä olevaa rahoitusta, toiminnan painopisteitä sekä merkittävimpiä toimenpiteitä tehtäväalueittain.
Itä-Suomen tienpidon ja liikenteen suunnitelman ovat koonneet ely-keskuksen asiantuntijat.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







