Nyt maistuu lähellä tuotettu
vierasyliö
Trendikäs ruokashoppailija
poimii nyt kärryynsä luonnollista ja lisäaineetonta lähiruokaa. Erityisesti lihan, ja varsinkin luomulihan, suosio on kasvussa.
Hiljattain julkaistun
Consumer Compass Oy:n
toteuttaman Elintarviketrendit
2012 -tutkimuksen mukaan kuluttajat haluavat kauppoihin lisää luomulihaa. Sekä valikoimiin että saatavuuteen
toivotaan parannusta. Luomukasvisvalikoimiin ollaan
tyytyväisempiä.
Kyselytutkimus osoitti,
ettei suomalaisten karppausbuumissa näy laantumisen merkkejä. Vastanneista noin tuhannesta suomalaisesta
kolmannes arvioi syövänsä
liikaa nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja ja yhtä suuri osa arvioi ruokavalioonsa sisältyvän liikaa sokeria. Liki kolmannes kertoi aikovansa lisätä
punaisen lihan käyttöään.
Elintarviketrendit 2012 -tutkimus selvitti myös syitä, miksi luomuelintarvikkeita halutaan ostaa. Tärkeimmäksi perusteeksi nousi maku. Sitten
seuraavat tärkeysjärjestyksessä
terveellisyys, puhtaus, eettisyys ja laatu. Luomutuotteen puhtauden odotetaan vaikuttavan parantavasti myös
makuun.
Laatutietoisina ja vastuullisina kuluttajina luomun käyttäjät arvostavat muita enemmän myös ympäristöystävällisyyttä ja kierrätettävyyttä sekä ruuan
tuottajan vastuullisuutta ja eettisyyttä. Kaikista vastanneista 32 prosenttia ilmoittaa aikovansa lisätä luomun
käyttöä; vielä useampi (35 %) aikoo kasvattaa lisäaineettoman ruoan käyttöä.
Luonnollisuuden rinnalla ruuan kotimaisuus on tärkeä valintaperuste. Vastaajista
nelisenkymmentä prosenttia aikoo lisätä lähellä tuotettujen elintarvikkeiden kulutustaan.
Ruokavalinnoissaan kuluttaja antaa edelleen suuren painoarvon ruuan terveellisyydelle
sekä merkitykselle painonhallinnassa. Tämän osoitti myös Baltfoodin tekemä,
Consumer Food Trends in the
Baltic Area, laaja Itämeren alueen kuluttajien odotuksiin
pureutunut ruokatrenditutkimus vuodelta 2009.
Baltfoodin trenditutkimuksen perusteella Itämeren
alueen väestö haluaa tulevaisuudessa huolehtia terveydestään ja turvallisuudestaan ruuan avulla nykyistä enemmän. Väestön ikääntyminen nostaa ravinnon ja terveyden väliset yhteydet erityisen
keskeiseen asemaan.
Elintarviketrendit 2012 -tutkimus puolestaan osoitti
ruokavalion terveellisyyden kiinnostavan erityisesti nuoria aikuisia. Sen mukaan suomalaisista naisista liki puolet ja miehistä yli kolmannes ilmoitti
rukanneensa ruokatottumuksiaan maaliskuista kyselyä edeltäneen vuoden aikana
aikaisempaa terveellisempään suuntaan.
Baltfoodin trenditutkimuksen
mukaan monet kuluttajat
haluavat ilmaista ostopäätöksillään persoonaansa, mielipiteitään ja asemaansa. Ostopäätöksensä tueksi kuluttaja haluaa tietää mistä ruoka tulee ja miten se on tuotettu.
Ruuan suosiota nostaa sen taustasta kertova tarina.
Tällaiselta pohjalta kuluttaja muodostaa käsityksensä elintarvikkeiden turvallisuudesta, eettisyydestä ja ekologisuudesta. Taustoihin ja tarinoihin paneutuva kuluttaja valitsee mielellään paikallista ja eettisesti tuotettua ruokaa.
Tutkimus tuki myös käsitystä, että yhä useampi kuluttaja puntaroi ekologisen selkäreppunsa painoa. Siksi ekomerkinnät ovat entistä tärkeämmässä roolissa Itämeren alueella myytävissä ruokatuotteissa. Kuluttaja haluaa löytää pakkauksista vaivattomasti luotettavat tuotetiedot.
Useimmissa tulevaisuutta
luotaavissa tutkimuksissa
kuluttajien ennakoidaan tekevän
valintojaan aikaisempaa yksilöllisemmin. Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksen, Kuluttajatutkimuskeskuksen, MTT:n ja Finpron MIRHAMI 2030 -tutkimuksen tuloksena rakentui tulevaisuudenkuva, jonka mukaan ajan myötä saatetaan joutua rajoittamaan kuluttajien vapautta.
MIRHAMI -tutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat
uskovat vahvasti, että valmisruokien ja geenimuunneltujen
elintarvikkeiden tarjonta lisääntyy tulevaisuudessa. Samanaikaisesti he pitävät tätä erittäin epätoivottavana kehityksenä.
Elintarvikejalostajat ja
kauppa kuitenkin seuraavat
aktiivisesti kuluttajakäyttäytymistä sekä tulevaisuutta visioivia trenditutkimuksia; niiden pohjalta edelläkävijäyritykset suuntaavat tuotantoaan ja
valikoimiaan.
Espanjalaisten Azti-Tecna -tutkimussäätiön ja Bilbao Design Academyn hiljattain julkaisema
ennuste, The 2020 consumer
in 8 trends, maalaa monivivahteisen näkemyksen maailmanlaajuisesti vaikuttavista tulevaisuuden ruokavirtauksista. Sen mukaan vuonna 2020
kuluttajavalintoihin vaikuttaa kahdeksan erilaista trendiä:
1) ruualla on tarina ja viesti
– läpinäkyvyyttä, yksilöllisyyttä ja aitoutta arvostetaan
2) kaikilla aisteilla – ruokaelämystä vahvistetaan useamman aistin kautta
3) slowcal – slow food -liikkeen periaatteen tapaan nautitaan laadun, vastuullisuuden ja herkullisuuden vaatimukset täyttävää ruokaa
4) tässä ja nyt – nopeaa, terveellistä ja välittömästi palkitsevaa ruokaa missä ja milloin vain
5) ruokaviihdettä – ruokakokemukseen liitetään seikkailua, yllätyksellisyyttä ja viihdettä
6) helppous – ruuan hankkiminen ja nauttinen ovat helppoa sekä tarjolla on räätälöityjä
kuluttajan elämää helpottavia ruokapalveluita
7) henkilökohtainen terveys
– etsitään vastuullisesti omaa
kehoa ja mieltä tasapainottavia ruokavalioita
8) minuus ruuasta – ruokavalinnoilla ilmennetään omaa
tai ryhmän persoonallisuutta,
tavoitteita ja arvoja
Miten trendit vaikuttavat
kuluttajakäyttäytymisen kokonaisuuteen? Ajan myötä trendit muuttuvat, mutta osa juurtuu ruokakulttuuriimme.
Toivottavasti maku ja laatu pysyvät kärkisijoilla emmekä unohda terveellisyyttä ja kestävyyttä. Hinta ja helppous sen sijaan ovat valintaperusteita, jotka aina jossain määrin vaikuttavat ruokavalintoja tehtäessä.
HEIDI VALTARI
Ruoka-Suomi -teemaryhmän erityisasiantuntija
Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Brahea
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
